Pějme píseň vespolek. A na festivalu sborem

Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena, Z mrtvého domu v provokativním ztvárnění z Norimberku, Reichova The Cave, Schönbergovo Očekávání a Modrovousův hrad Bély Bartóka v režii Davida Radoka a nakonec Její pastorkyňa režírovaná Martinem Glaserem. Top události festivalu Janáček Brno byly vždy operní. Jak jinak, nakonec i Janáčkovo dílo má své nejvýraznější vrcholy v opeře. Přinejmenším jeden vedlejší proud festivalu si ale zaslouží maximální pozornost: totiž série pěti sborových koncertů.

Sborová tvorba Leoše Janáčka je dnes z velké části opomíjená a setkání s jeho sbory na koncertních pódiích jsou spíš řídká. Vzhledem k působivosti Janáčkových sborů se těžko věří, že by se nehrály pro jejich odmítání ze strany publika. Vysvětlení se nabízí z odvrácené strany hudebního usilování. Jednak je často neznají pořadatelé a těžko se jim vnucují do programů. A potom: ty sbory jsou strašně těžké. Nastudovat je dá spoustu práce a tak se raději sáhne po něčem jiném, co se i snáze prodá.

Premiéry Janáčkových sborů jsou spojeny především s Pěveckým sdružením moravských učitelů, které dnes žije spíš z podstaty a dávné slávy, a Besedou brněnskou. Ta se pod vedením Petra Kolaře činí zdatně, ale z Janáčkova díla má podle webu➚ na repertoáru „jen“ díla Amarus, Glagolská mše, Láska opravdivá, Otče náš, Suscepimus Deus, Ukvalské písněZdrávas Maria. Pochopitelně: Beseda brněnská je smíšený sbor a Janáček napsal řadu svých sborových skladeb pro sbor mužský.

To je parketa moravských učitelů, ale o těch bohužel není příliš slyšet, ačkoliv Janáčkovy mužské sbory nahráli i na CD➚. Od žertovných (ale pořád velmi obtížných) věcí jako je Perina nebo Komáři, až po veledíla Maryčka Magdónova, Kantor Halfar nebo Sedmdesát tisíc. Janáčkovým mužským sborům se systematicky věnuje nadšené brněnské sdružení Láska opravdivá.

Festivalem Janáček Brno➚ letos protéká řeka pěti sborových koncertů, každý má na programu pochopitelně i Janáčkovy sbory. Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem přednese kromě Janáčka také sbory Bohuslava Martinů. Vasilek je kromě PFS také vedoucím vynikajícího ansámblu Martinů Voices, takže se volba druhého autora nabízela automaticky. Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy přidá ke dvěma předchozím také Vítězslava Nováka, Petra Řezníčka a nakonec i jednu skladbu pana sbormistra.

Zahraničním hostem bude vynikající Arnold Schoenberg Chor – vedený Erwinem Ortnerem a skvělý na koncertech i při operním účinkování v Theater an der Wien. Pěvecký sbor Masarykovy univerzity se sbormistrem Michalem Vajdou se výborně osvědčil v nastudování Her o Marii v brněnské opeře, neměl by tedy být amatérským otloukánkem mezi profíky. Poslední sborový koncert festivalu bude patřit domácím: o sboru Janáčkovy operyJosefu Pančíkovi i jeho nástupci Pavlovi Koňárkovi se těžko vymýšlí originální superlativ, většina jich už byla řečena.

Velké operní produkce festival táhnou, jsou nejvíc vidět, ale – jak by řekl Johannes Brahms – všimne si jich každý osel. Sborová řada je přinejmenším stejně zajímavá a je otázka, kdy se podobná přehlídka opět v Brně uskuteční.

Dnešní matiné se pochopitelně točí kolem sborového zpěvu. Jako první to bude Glagolská mše, v níž hraje sbor první pěveckou roli. Koncertní záznam je z BBC Proms 2008, BBC Symphony OrchestraBBC Symphony Choir řídí Pierre Boulez. Jako dovětek zazní mužské sbory Maryčka Magdónova na text Petra BezručeLáska opravdivá na lidový text. Sbor Láska opravdivá řídí Jan Špaček.

Opilí zpěváci v hospodě, Josse van Croesbeeck
Opilí zpěváci v hospodě, Josse van Croesbeeck

Categories:


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *