Před pěknými 210 lety se narodil Albert Lortzing, jehož operní dílo sice nikdy nebylo na špici vývoje, ale bylo nesmírně populární a životnost nepostrádá dodnes. Proto mu věnujme dnešní matiné.
Kromě úvodu z opery Rusalka (Undine), který zpívá René Kollo, je tvořeno výňatky z opery Car a tesař (Zar und Zimmermann). Purkmistr Van Bett se stal vzorem pro komickou basovou postavu, který ovlivnil například i našeho Kecala, následuje nádherný sextet ze druhého dějství, v duetu se objeví famózní sopranistka Lucia Poppová. Chybět nesmí populární dřeváčkový tanec, při scéně nácviku kantáty si možná vzpomenete na Dvořákova Jakobína. Operu nastudoval Charles Mackerras, televizní inscenace vychází z představení ve Staatsoper Hamburg v roce 1969. Na závěr jsem zařadil sentimentální romanci Petra Velikého z téže opery, zpívá Hermann Prey.
René Kollo byl vynikající stylista, mám ho nesmírně rád. Z Undiny bych ovšem nejvíce doporučil k poslechu tuto (Geddovu) árii:
http://www.youtube.com/watch?v=DoK-PtMkzaY
Lortzingovské nahrávky Roberta Hegera ze 60. let, kdy již byl velmi pokročilého věku, jsou všechny jedinečné. Gedda, Schreier, Kollo, to byli praví mistři pěvci!
Jako na zajímavé srovnání s Wagnerem upozorňuji na Lortzingovu operu Hans Sachs.
Hned při prvním poslechu si mě získala předehra k Undině, pracující s úžasně barevnou romantickou melodikou; v mnohém se podobá předehře k Čarostřelci! Je škoda, že se dnes věnuje tak málo pozornosti německé opeře mezi Mozartem a Wagnerem, také díla Schubertova jsou nádherná, nemluvě o Schumannově Jenovéfě.