Česká hudba ve světě, premiérách a pro každý den

Rusalka, Schwerin, foto Silke Winkler
Rusalka, Schwerin, foto Silke Winkler

Staré české přísloví říká „co Čech, to muzikant“. Jsme na svoji hudbu až neuvěřitelně pyšní a věříme, že se líbí celému světu. Otázka je, jak moc o ni svět doopravdy stojí a jak o ni stojíme my sami. Odpověď se snaží nalézt přehled premiér skladeb českých autorů a významných uvedení české hudby v zahraničí.

Kalendář událostí spojených s Českou hudbou začal vznikat z podnětu Hudebního informačního střediska a samotný nápad vygeneroval především zásadní otázku, co do takového kalendáře vlastně patří. Má se jednat o přehled uvedení, která jsou něčím mimořádná, což jsme pro začátek pracovně vymezili jako „neupozorňovat na každou Novosvětskou“. Důležitější je ovšem určit, co do přehledu zařazovat, ne co z něj předem vyřadit. Nechceme v nejmenším upozaďovat Antonína Dvořákova – spíš náš nám jde ale o to, nacházet, co je v české hudbě mimořádné teď. Co se prosazuje v mezinárodním i domácím měřítku bez podpory dlouholeté tradice, jednoznačné obliby u letitých abonentů symfonických koncertů a mechanické dramaturgie. Novosvětská je krásná symfonie, jedna z nejhranějších vůbec, ale v tom je skryt i důvod, proč její uvádění do kalendáře nezařazujeme. Stala se dávno majetkem světa, patří do repertoáru symfonických orchestrů stejně jako Beethovenova „Osudová“ nebo Čajkovského „Patetická“. Patří k dílům, u nichž se národnost autora z obecného vnímání takřka vytratila, nebo ji aspoň málokdo vnímá jako důležitou.

Proč ale Novosvětskou nepočítat a Smetanovu Prodanou nevěstu ano? I velké operní domy si dnes vystačí se čtyřmi až pěti premiérami do sezóny, čímž vzniká z každé z nich mimořádná událost sama o sobě. Symfonický program se nazkouší za tři dny, na opeře se pracuje dva až tři měsíce. Produkce českých oper tedy zařazujeme do přehledu všechny (ponechávám stranou otázku, zda by se nemělo do mimořádných událostí zařazovat i uvedení Braniborů v Čechách nebo Libuše téhož skladatele v českých divadlech – to je z globálního hlediska nezajímavé a v České republice tato díla zřejmě nikdo významně nepostrádá). Dále zařazujeme světové premiéry děl českých autorů v České republice. Zařazujeme provedení děl současných českých autorů – ať už komorních či orchestrálních – na zahraničních koncertech, pokud se jedná alespoň částečně o zaznamenáníhodnou událost. Hranice „zaznamenáníhodnosti“ je poměrně nízko, ale přece jen neevidujeme každou studentskou produkci, koncerty v napůl domácích auditoriích nebo každé vystoupení na vernisáži – aspoň zatím. Důležitou roli hraje i dramaturgický kontext: Novosvětskou samostatně nepočítáme, ale jako součást kompletního uvedení Dvořákových symfonií do našeho přehledu určitě patří.

Pravidla vznikají za pochodu a jsme vděční za libovolné podněty, nápady a tipy. Webová stránka se prozatím klamně jmenuje Hudební blog, ačkoliv se na ní nijak nebloguje, ve skutečnosti je to spíš přehled. Adresa je http://blog.musica.cz/➚, záznamy přibývají průběžně. Můj pracovní název parafrázuje časopis Czech Music Quarterly a zní Czech Music Everyday. Byl bych rád, kdyby se z básnické nadsázky stala skutečnost. V Czech Music Quarterly budeme uveřejňovat zkrácené přehledy vždy za tři uplynulé měsíce, jen teď na začátku zacházíme dále až k loňskému září, na začátek koncertní sezóny.

Přehled vzniká v rámci projektu Hudebního informačního střediska➚,
anglicky vychází v časopisu Czech Music Quarterly➚

Zdeněk Pololáník: Noc plná světla, 13. 9., 29. 11. 2014, 5. 4. 2015. Moravské divadlo Olomouc uvedlo reprízu opery Zdeňka Pololáníka na motivy hry Paula Claudela. Martin Smolka: Semplice, 19. 9. 2014. Varšava, Varšavský podzim, MusikFabrik, Arte dei Suonatori, dirigent Stefan Asbury. Martin Smolka: Per divina bellezza, část Alma redemptoris mater, 21. 9. 2014. Beethovenfest Bonn, St. Evergislus-Kirche Brenig, Singer Pur. Premiéra 4. části cyklu Martina Smolky pro vokální sexteto. Leoš Janáček: Její pastorkyňa. Theater Augsburg, premiéra 20. 9. 2014, reprízy 23. 9., 26. 9. , 28. 9., 3. 10., 9. 10., 19. 10., 5. 11., 8.11., 28.11., 20.12. 2014 a 4. 1. 2015. Nová inscenace Petra Konwitschného. Inscenace Její pastorkyně z května 2014 se ve stejné době hrála také v Essenu. Dirigoval Tomáš Netopil, scénickou podobu vytvořil Robert Carsen. Na programu byla 25. 10. a 22. 11. 2014.

Martin Smolka: Euphorium, 4. 10. 2014. Boston Court, Pasadena, Gnarwhallaby. Ondřej Adámek: Dusty Rusty Hush. 10. 10. 2014, Štrasburk, Palais de la musique et des congrès, festival Musica 2014. Peter Hirsch, Orchestre Philharmonique du Luxembourg. Na tomtéž festivalu byly uvedeny i další Adámkovy kompozice: 28. 9. Lo que no’contamo (Quatuor n° 2) – Quator Tana; 2. 10. Nôise – Ensemble Intercontemporain, Matthias Pintscher; 3. 10. Endless Steps – Bamberger Symphoniker, Jonathan Nott. Jaroslav Krček: Šaty, jaké svět neviděl. 12. 10. 2014, Budapešť, Erkel Theatre. Opera Jaroslava Krčka byla uvedena v Szegedu společně s Parodií Gábora Kereka. Leoš Janáček: Její pastorkyňa. Staatsoper Hamburg, 16. 10., 23. 10., 26. 10., 29. 10. a 1. 11. 2014. Leoš Janáček: Káťa Kabanová. Südthüringisches Staatstheater – Das Meininger Theater. Premiéra 17. 10. 2014, reprízy 19. 10., 22. 10., 2. 11., 8. 11., 23. 11. 2014 a 15. 1., 6. 2., 21. 2., 12. 4. 2015. Nová inscenace divadla v Meiningenu. Antonín Dvořák: Rusalka, německý překlad Eberhard Schmidt, revize Hendrik Müller. Mecklenburgische Staatstheater Schwerin. Premiéra 17. 10. 2014, reprízy 19. 10., 23. 10., 28 11., 26. 12. 2014 a 9. 1., 16. 1. 2015. Hans Krása: Verlobung in Traum (Zásnuby ve snu). Badisches Staatstheater Karlsruhe. Premiéra 18. 10. 2014, reprízy 23. 10., 25. 10., 14. 11., 12. 11., 17. 12. 2014 a 6. 1., 15. 1., 21. 1. 2015. Opera v Karlsruhe uvedla k 70. výročí úmrtí Hanse Krásy jeho téměř zapomenutou operu. Leoš Janáček: Věc Makropulos. Premiéra 19. 10. 2014, Bayerische Staatsoper, Mnichov. Další termíny: 26. 10., 29. 10., 1. 11. 2014 a 2. 7. 2015 v rámci mnichovského operního festivalu. Operu nastudoval dirigent Tomáš Hanus, v roli Alberta Gregora vystoupil Pavel Černoch. František Emmert: Nirmal hridaj. 21. 10. 2014, bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Mendlovo náměstí, Brno. Premiéra nové verze cyklu. Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Premiéra 23. 10., reprízy 24. 10., 18. 12., 19. 12. 2014, 24. 1., 25. 1., 24. 3., 25. 3., 4. 4., 5. 4., 20. 5., 21. 5. 2015. Dresden, Staatsoperette. Nová inscenace. Aleš Březina: Kawasakiho růže. 26. 10. 2014, zámek Nové Město nad Metují. Na Festivalu F. L. Věka bylo uvedeno v premiéře klavírní trio Aleše Březiny, hrálo Dvořákovo trio. Antonín Dvořák: Rusalka, komorní verze Marián Lejava. 31. 10. 2014, Švýcarsko, Městské divadlo Biel. Provedení bylo součástí projektu České sny.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta, Münster, Grosses Haus. Premiéra 1. 11. 2014, reprízy 12. 11., 16. 11., 5. 12., 20. 12., 27. 12. 2014; 4. 1., 6. 1., 16. 1., 20. 1. a 12. 2. 2015. Nová inscenace. Hans Krása: Brundibár, Oper Halle. Premiéra 5. 11. 2014, reprízy 6. 11., 9. 11., 11. 11. 2014, 11. 1., 14. 1., 17. 3., 21. 4., 24. 6. 2015, nová inscenace. V Suffolku se ke starší inscenaci Brundibára vrátila ve dvou představeních londýnská Mahogany Opera Group 8. a 9. 11. 2014. Leoš Janáček: Zápisník zmizelého, Staatsoper Berlin, Schiller Theater. Premiéra 7. 11., reprízy 8. 11., 14. 11., 16. 11., 22. 11., 23. 11. 2014. Scénické uvedení společně s La Voix humaine Francise Poulenca. Bohuslav Martinů: Mirandolina, putující nastudování Bayerische Staatsoper. 8. 11. (Ingolstadt), 10. 11. (Ingolstadt), 11. 11. (Ingolstadt), 19. 11. (Schaffhausen), 30. 11. (Lindau) a 2. 12. (Aschaffenburg) 2014. Tallin: Dvořák, Haas, Martinů, Kalabis. Antonín Dvořák: Klid, Rondo pro violoncello a klavír, Roman Haas: Bachovské metamorfozy pro dvě violoncella, Bohuslav Martinů: Sonáta č. 3 pro violoncello a klavír, Viktor Kalabis: Rondo Dramatticco pro violoncello sólo, Antonín Dvořák: Klavírní trio Dumky pro housle, violoncello a klavír. Tallin, Estonsko, Hopner House, 9. 11. 2014. Petr Nouzovský – violoncello, Sigrid Kuulmann-Martin – housle, Andreas Lend – violoncello, Irina Zahharenkova – klavír. Antonín Dvořák: Rusalka. 14. 11., 16. 11. 2014, Mahalia Jackson Theater of the Performing Arts, New Orleans. Ondřej Adámek: Smyčcový kvartet č. 2. 15. 11. 2014, Berlín, Radialsystem V, Sonar Quartett. Huddersfield Contemporary Music Festival: Cígler, Smolka, Kotík, 21. 11. 2014. Zahajovací koncert festivalu byl poctou k 80. narozeninám Christiana Wolffa, na programu jsou ale také tři skladby českých autorů. Hrála Ostravská banda pod vedením Petra Kotíka. Petr Cígler: Über das farbige Licht der Doppelsterne, Martin Smolka: Autumn Thoughts, Petr Kotík: Nine + 1. Antonín Dvořák: Rusalka. Premiéra 27. 11., reprízy 29. 11., 2. 12., 4. 12., 7. 12., 10. 12., 12. 12., 14. 12. 2014. Řím, Teatro dell’Opera. Nová inscenace. Pavel Zemek: Koncert pro hoboj a orchestr. 28. 11. 2014, Praha, La Fabrika. Vilém Veverka – hoboj, PKF – Prague Philharmonia, dirigent Marko Ivanović. Kompozice na objednávku festivalu Contempuls. Viktor Ullmann: Pád Antikrista, libreto skladatel. Premiéra 31. 10. 2014, Moravské divadlo Olomouc, opera je stále na repertoáru. Olomoucká inscenace opery Viktora Ullmanna byla prvním scénickým provedením Pádu Antikrista v České republice (v originálním znění).

Leoš Janáček: Z mrtvého domu. Berlín, Schiller Theater. 7. 12., 10. 12., 13. 12., 17. 12., 21. 12. 2014. Bohuslav Martinů: Epos o Gilgamešovi (světová premiéra kritického vydání díla v původním anglickém znění). 11. a 12. 12. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno. Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno. Alois Hába: Nová země. 12. 12. 2014, Praha, Národní divadlo. Poloscénické provedení. Dílo vzniklo v letech 1934–36, ale ještě před provedením bylo zakázáno – jednalo se tedy o světovou premiéru. Martin Smolka: Annunciation. 12. 12. 2014, Musica Viva, Herkulessaal, Mnichov, Chor des Bayerischen Rundfunks, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dirigent Peter Rundel. Premiéra. Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. 14. 11., 23. 11., 6. 12., 20 12. 2014; 18. 1. 2015. Schwerin, Staatstheater. Antonín Dvořák: Rusalka. 15. 12., 17. 12., 19. 12., 21. 12., 23. 12., 27. 12., 29. 12. 2014; 1. 1. 2015. Lyon, Opéra de Lyon. Petr Kotík: Mistrovská díla. New York, Paula Cooper Gallery, 17. 12. 2014. Americkou premiéru opery Petra Kotíka uvedl S.E.M. Ensemble. Sylvie Bodorová: Legenda o Kateřině z Redernu. Světová premiéra 19. 12. 2014, reprízy 27. 12. 2014, 29. 1. a 24. 2. 2015. Liberec, Divadlo F. X. Šaldy.

Miroslav Srnka: No Night No Land No Sky. 18. 1. 2015, Praha, Rudolfinum. PKF – Prague Philharmonia, Jakub Hrůša. Premiéra revidované verze. Leoš Janáček: Káťa Kabanová. 20. 1., 22. 1., 24. 1. 2015. Dijon, Auditorium. Na produkci se podílel orchestr Czech Virtuosi, v hlavních ženských rolích vystoupila sopranistka Andrea Daňková a mezzosopranistka Kateřina Hebelková. Miroslav Srnka: docudrama 01 – orph & eury. 23. 1. 2015, Berlín, Festival Ultraschall, ensemble recherche. Světová premiéra dechového tria. Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky. 23., 25., 27., 30. 1. 2015, Hamburk, Staatsoper. Operu nastudoval Tomáš Netopil, v titulní roli vystoupila Adriana Kučerová. Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky. 23. 1., 27. 1., 29. 1., 31. 1.; 5. 2., 7. 2., 10. 2., 12. 2., 28. 2.; 6. 3., 18. 3., 20. 3. 2015. Helsinki, Opera Helsinki. Martin Smolka: Die Puppe. 24. 1. 2015, Norimberk, Tafelhalle, ensemble Kontraste, dirigent Frank Strobel. Hudba k němému filmu. Leoš Janáček: Káťa Kabanová. 25. 1., 27. 1., 30. 1. 2015. Toulon, Théâtre Municipal. Martin Smolka: Entr’acte. 27. 1. 2015, Champigny-sur-Marne, Salle Morlet. 2e2m, dirigent Pierre Roullier. Hudba k němému filmu Reného Claira z roku 1924. Antonín Dvořák: Rusalka. 27. 1. 2015, St Petersburg, Mikhailovsky Theatre. Petr Bakla: September. 29. 1. 2015, New York, Brooklyn, Roulette. String Noise (Pauline Kim Harris a Conrad Harris). Světová premiéra.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa. 1. 2., 6. 2., 17. 2., 20. 2., 20. 3., 24. 3., 27. 3. 2015. Stuttgart, Oper Stuttgart. V roli Lacy vystoupil Pavel Černoch. Antonín Dvořák: Rusalka. 5. 2., 13. 2., 15. 2., 21. 2., 27. 2. 2015, Frankfurt, Opernhaus. Sylvie Bodorová: Symfonie č. 1 „Con le campane“. 7. 2. 2015, Fairfax, George Mason University Center for the Arts. Fairfax Symphony Orchestra, Christopher Zimmerman. Americká premiéra. Ondřej Adámek: Endless Steps. 7. 2. 2015, Dijon, Auditorium. SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, Lothar Zagrosek. Miroslav Srnka: Tree of Heaven. 9. 2. 2015, Helsinki, Helsinki Music Centre. Zebra Trio. Finská premiéra. Leoš Janáček: Její pastorkyňa. 14. 2., 21. 2., 24. 4., 2. 6. 2015. Bratislava, Slovenské národní divadlo, Nová budova. Bohuslav Martinů: Julietta. 14. 2., 17. 2., 19. 2., 22. 2., 24. 2., 27. 2., 1. 3., 4. 3. 2015, Curych, Opernhaus. Leoš Janáček: Věc Makropulos. 14. 2., 15. 2. 2015. Helikon-Opera, Moskva. Hans Krása: Brundibár. 16. 2., 17. 2., 18. 2., 19. 2., 20. 2. 2015. Dijon, La Minoterie. Petr Bakla: Uniplanar. 17. 2. 2015, Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno. Soubor Konzervatoře Brno. Premiéra verze pro 4 klarinety. Miroslav Srnka: Engrams. 24. 2. 2015, Brusel, BOZAR, Royal Brussels Conservatory, Quatuor Diotima. Belgická premiéra. Petr Bakla: I Am Standing on a Hill. 25. 2. 2015, Jerevan, Cafesjian Center for the Arts. Hayk Melikyan – klavír. Světová premiéra.

Martin Smolka: Per divina bellezza, část č. 1 Aspro core. 9. 3. 2015, Singer Pur – unerHÖRT!-Reihe, Redoutensaal, Erlangen. Singer Pur. Premiéra. Viktor Ullmann: Císař Atlantidy. 11. 3., 12. 3., 13. 3. 2015, Dijon, Grand Théâtre. Leoš Janáček: Káťa Kabanová. 13. 3., 15. 3., 18. 3., 20. 3., 22. 3. 2015, Boston, Boston Lyric Opera, Shubert Theatre.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *