Události sezóny neviditelné a očekávané. Věc Makropulos a 1914

Screenshot z webu Rok Leoše Janáčka, rokjanacka.cz
Screenshot z webu Rok Leoše Janáčka, rokjanacka.cz

Pražské Národní divadlo právě uvedlo premiéru projektu Roberta Wilsona, Aleše Březiny a Soni Červené 1914. Být nejočekávanější divadelní událostí sezóny je sice nebezpečný závazek, ale také záruka, že se o věci mluví dlouho předem i dlouho potom. A pak jsou tu věci, o kterých se nemluví, třeba brněnská Věc Makropulos v inscenaci Davida Radoka.

K vytvoření divadelní události je potřeba zkombinovat silné téma a silný inscenační tým, nejlépe obestřený charismatem a třeba i kusem kontroverze. Ale aby vznikla nejočekávanější nebo aspoň očekávaná divadelní událost, tak musí přijít schopné PR oddělení divadla a tyto základní předpoklady prodat do televize a do deníků. Tam se kulturní témata v lepším případě povrchně odbývají, v horším úplně opomíjejí. Částečně jistě i proto, že je umělecká scéna neumí mediálně prodat a „běžného čtenáře“ žádné hluboké podstaty nezajímají. Tím se ocitáme v začarovaném kruhu, v němž je těžké mít silným tématům, inscenačním týmům, deníkům a čtenářům něco za zlé. Horší už je to s těmi PR odděleními.

Pokud by se někdo chtěl pídit po divadelní události roku, o které se moc nemluví, doporučuji mu podzimní premiéru opery Leoše Janáčka Věc Makropulos v rámci festivalu Janáček Brno. Tvůrcem inscenace bude vynikající David Radok, který se do českého operního divadla vrací po třinácti letech. Jeho pražské inscenace Lady Macbeth Mcenského újezduVojcka vyvolaly velký ohlas u diváků i kritiky, Věc Makropulos bude režírovat poprvé. Že bude poprvé pracovat v Brně připomínám pro forma, to je silné téma jen mezi Řečkovicemi a Líšní. Opera bude poprvé uvedena z nové kritické edice, kterou pro Universal Edition Wien právě dokončuje muziko- a janáčkolog Jiří Zahrádka. Dirigovat bude Marko Ivanović – mimo jiné autor úspěšné opery Čarokraj – a celé by to mělo být skvělé, předpoklady jsou na místě všechny.

Na webu ND Brno se o tom v této chvíli nedočtete prakticky nic kromě toho, že začal předprodej. Na webu janacek-brno.cz není kromě suše vypsaného programu také v podstatě nic. Na webu rokjanacka.cz je aspoň něco málo. Já vím, že se to představení nakonec vyprodá i bez velké reklamy, ale to přece není všechno. Opera si musí pěstovat i nějakou prestiž a image, musí o ní vědět i někdo jiný než hrstka zarputilých fans, kteří do ní i přes všechnu její současnou bídu pořád ještě chodí. V ND Brno ale vědí svoje a na reprízy Příhod lišky Bystroušky zvali svoje facebookové publikum neodolatelným vtipem, ze kterého mi vyrazil opar:

janackova-opera-bystrouska-fb-2014-04-07-002

Pro prezentaci Věci Makropulos navrhuji jinou, přinejmenším stejně vtipnou přehazovačku:

janackova-opera-makropulos-screenshot-montaz-2014-04-07-002

A nebo ještě lépe: zkusit na to PR najmout někoho, kdo jej začne skutečně dělat. Nebude jen fňukat, že v médiích jsou nevědomci a nic je nezajímá, ale pokusí se redakcím nabídnout silná divadelní témata tak, aby o ně projevily zájem. A pochopí, že mladistvého ducha a elán do divadla ani do publika přes smajlíky nenalejete :-)))))))))))

P.S.: V recenzi na 1914, která vyšla na idnes.cz, mě zarazilo, že v ní o spoluautorovi námětu a autorovi hudby Aleši Březinovi není ani zmínka. To jen že jsem mluvil také o povrchním odbývání kulturních témat.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *