Před dvěma dny začal festival Janáček Brno premiérou opery Věc Makropulos v nastudování Marka Ivanoviće a režii Davida Radoka. Do programu festivalu se ale bohužel letos nedostala ani jednou Káťa Kabanová, od jejíž světové premiéry právě dnes uplynulo 93 let.
Káťu Kabanovou vytvořil Leoš Janáček na motivy hry Nikolaje A. Ostrovského Bouře. Příběh špatně provdané ženy, která se od tyranské tchyně Kabanichy a manžela alkoholika pokusí uniknout do mileneckého vztahu, končí tragicky. Káťa neunese své tajemství, k mileneckému poměru se veřejně přizná a nakonec spáchá sebevraždu – skočí do Volhy. “Zázrak, vskutku třeba říct, že zázrak,” obdivuje Váňa Kudrjáš krásu mohutné řeky, v níž skončí život ženy utýrané okolím. “Děkuji vám, dobří lidé, za úslužnost,” děkuje Kabanicha lidem, kteří Kátino tělo vytáhli v noci z vody – nad touto řekou svítil trochu jiný měsíc než ten Šrámkův.
Na úvod dnešního matiné jsem zařadil dvě scény z Káti Kabanové. Ve scéně z prvního dějství se Káťa pozastaví nad tím, proč lidé nelétají jako ptáci a vyjeví se její poněkud blouznivá povaha. Následuje finále opery s Kátiným závěrečným monologem a její smrtí. Nastudování z festivalu V Glyndebourne řídí Andrew Davis, titulní roli zpívá Nancy Gustaffson.
- Věc Makropulos pronikavá a jemná až do morku kostí➚
- Festival Janáček Brno 2014 otevřela nová Makropulos➚
Do druhé části matiné jsem zařadil dvě ukázky z opery Giacoma Pucciniho Madam Butterfly. Janáček a Puccini byli současníci, v mnohém k sobě měli velmi blízko, Leoš Janáček si Pucciniho díla vážil a měl ho rád. Madam Butterfly ho navíc při tvorbě Káti Kabanové přímo inspirovala. Japonská dívka Čo-Čo-San se rovněž špatně vdá: vezme si amerického námořního kapitána Pinkertona, který sňatek podle tradičního japonského obřadu nebere moc vážně. Odjede domů do Ameriky a ožení se znovu s americkou dívkou. Čo-Čo-San (= Madam Butterfly) proklel její strýc, je zavržená vlastními lidmi a Američankou se nestala, i když mají s Pinkertonem dítě. V závěru opery přijíždí Pinkerton se svou novou ženou, dítě si odvážejí s sebou pryč a Čo-Čo-San stejně jako Káťa sama ukončí svůj život. Před finále jedné z nejoblíbenějších světových oper jsem zařadil scénu z prvního dějství, ve které Pinkerton s konzulem Sharplessem vychvalují Ameriku a poprvé přichází na scénu hlavní hrdinka. Vybral jsem nahrávku z roku 1962, Pinkertona zpívá Richard Tucker, Čo-Čo-San Leontyne Price, řídí Erich Leinsdorf.
Leave a Reply