Salome na stříbrné míse

Ano, tak vám jednu z nejefektnějších oper světového repertoáru předloží ve Wiener Staatsoper – na stříbrné míse, jen pro ni natáhnout ruku. Inscenace je jedna z těch, kterou si ve Vídni hýčkají, premiéru měla v roce 1972 (režie Boleslaw Barlog, scéna a kostýmy Jürgen Rose). Nic neinterpretuje ani nevykládá, ale je živá a místy i vtipná, aspoň do té míry, do jaké to dekadentně pojatý příběh rozmarné nymfomanky dovoluje. Duchaplná literární předloha – jedná se o mírně upravenou jednoaktovku Oscara Wilda – je zhudebněna místy až s primitivní působivostí, ale hudba sama přitom triviální rozhodně není. Hudební nastudování (Peter Schneider) i pěvecké výkony jsou obdivuhodné. Představení je maximálně vhodné pro ty, kdo Salome ještě neviděli, i pro ty, kdo si chtějí občas připomenout důvěrně známé dílo v důvěrně známém balení. V této sezóně tak mohou učinit v lednu a v únoru 2011.

Salome, Wiener Staatsoper

Vídeňská inscenace v zásadě hodně připomíná světovou premiéru v roce 1905 v Drážďanech, což má staromilské operní publikum rádo. V roli Salome je zde vpravo Marie Wittich, v roli Heroda vlevo na trůnu Karel Burian.

Světová premiéra Salome v Drážďanech, 1905. Marie Wittich a Karel Burian.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *