Předčasně prodaný talent Alfreda Catalaniho

Italský skladatel Alfredo Catalani měl v životě takovou smůlu, že pechfógl je pro něj ještě slabé slovo. Jestli se někdo uměl ocitnout v nesprávnou dobu na nesprávném místě, byl to právě on. Jeho opery to odnášejí dodnes – i ta nejzdařilejší se hraje jen příležitostně. A to si jí legendární dirigent Arturo Toscanini tak cenil, že podle ní pojmenoval svou dceru – Wally.

Některým skladatelům se povede jedno dílo tak mimořádným způsobem, že převálcuje celý zbytek jejich tvorby a nic jiného se od nich pak prakticky nehraje. Může se jim pak říkat třeba „autoři jedné opery“, i když jich ve skutečnosti napsali třeba deset. Alfredo Catalani je z tohoto hlediska autorem jedné árie. Pochází právě z opery La Wally, sopranistky ji milují a nachází se i ve filmu Diva. Na jméno autora si při ní ale jen málokdo vzpomene.

Catalani měl tuberkulózu, která zkrátila život mnoha lidí, ať už s talentem, či bez něj. Jeho onemocnění mu ale narozdíl od jiných nepřineslo ani auru trpícího génia – věčné léčení mu spíš bránilo v práci. Narodil se v roce 1854, to znamená pozdě – zrál do doby, kdy se romantický obraz umělce jako osamělého tvořícího hrdiny začínal rozpadat. Sice jen pomalu, ale jistě.

Dokladem budiž Catalaniho o čtyři roky mladší vrstevník Giacomo Puccini. Oba dva už nevnímali italskou operu jako osamocený vůdčí styl a přejímali hodně inspirací z německé strany. Stále vycházeli ze zpěvu, ale jejich melodické oblouky byly o to klenutější, čím byly kratší. A k nim se přidával orchestr, v němž se neostýchali použít vysloveně symfonické prostředky. Vliv Richarda Wagnera zkrátka pronikl i do Itálie.

Puccini byl ale narozdíl od Catalaniho nejen zdravý, ale pravděpodobně i praktičtější, lépe se orientoval v obchodních záležitostech a pěstoval si image – jak si začal žádat doba. Neostýchal se krást kolegům náměty a stál za ním silný vydavatel Ricordi. Dobré vydavatelské zázemí už byla prakticky nezbytná podmínka, pokud chtěl skladatel prorazit. A také už se pěstovaly vydavatelské čachry, které Catalanimu pravděpodobně ublížily ze všeho nejvíc.

Alfredo Catalani, foto archiv
Alfredo Catalani, foto archiv

Catalaniho vydavatel neměl zdaleka tak silnou pozici jako Ricordi, který jeho firmu koupil. Z dnešního hlediska to vypadá, že důvodem bylo spíš oslabení konkurence než chuť rozšířit portfolio svých autorů. RIcordi měl svoje vlastní koně – mimo jiné právě Pucciniho – a noví autoři ostrouhali. Za těchto podmínek je skoro zázrak, že se Catalaniho poslední opera La Wally ve své době vůbec nějak uchytila a měla i úspěch.

Její hudební kvality jsou přitom hodně vysoké a přinejmenším ve dvou bodech se opera stýká s Puccinim. Autorem výborného libreta je Luigi Illica, spoluautor libret Bohémy, Toscy i Madam Butterfly. A titulní roli ztvárnila při světové premiéře 20. 1. 1892 sopranistka Hariclea Darclée, o pár let později také první Tosca.

Do své smrti v devětatřiceti letech stihl Catalani napsat šest oper, což není málo. Zemřel 7. srpna 1893 – symbolicky asi šest měsíců po premiéře Pucciniho Manon Lescaut. Jeho největší konkurent s touto operou nastoupil na cestu ke světové slávě, která ho neopustila až dodnes.

La Wally je tragický příběh lásky a pomsty z tyrolských Alp. Úvodní střelecká soutěž připomene Weberova Čarostřelce, opera sama ale charakteristickým prostředím a koncentrovaným, emocionálně vypjatým až drastickým charakterem patří k typickým dílům verismu. Charakter dívky Wally v sobě nese heroické rysy, efektní a těžko inscenovatelný konec tvoří její smrt pod lavinou. Již zmíněnou perlou z téměř zapomenuté opery je árie „Ebben, ne andrò lontano“ („Nuže, odcházím do dáli“). Titulní roli dnešní nahrávky ztvárnila andělská Renata Tebaldi.

Nahrávka opery La Wally pro dnešní matiné pochází z roku 1960. Zpívají Renata Tebaldi (Wally), Silvio Majorana (Stromminger), Jolanda Gardino (Afra), Pinuccia Perotti (Walter) a další. Orchestra Sinfonica e Coro di Roma della RAI řídí Arturo Basile.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *