Pět a půl hodin uprostřed hudby

17.45 Pět a půl hodin hudby není myšleno metaforicky, čeká nás běh na dlouhou trať. Pořadatelé vyměkli a zařadili dvě přestávky, kromě toho jsou v sále i pohodlná křesla.

Komentář Lucie Šnajdrové: Pořadatelé nevyměkli! To interpret si někdy potřebuje ulevit – ale možná potřebovat nebude… takže pak to bude non stop…

Daan Vandewalle

18.05 Po malém zpoždění způsobeném čekáním na autora koncert začal. Meditativně znějící konsonance si říkají o samostatnou vnitřní interpretaci, třeba jen intuitivní.

18.35 Tvrdošíjně se opakující jednotónový “zvonek” připomíná minimalistickou verzi charakteristických motivků z doprovodů písní Franze Schuberta. Stejně tak důraz na zvukovou stránku a použití pedálu i návraty k jasně vyjádřené tónině. V 18.32 se ozvalo první zachrápání.

19.10 Druhá část stojí na rozložených akordech. Obsahuje výrazný dynamický vrchol a překvapivou gershwinovskou kódu. Třetí část je minimalistická, většinou v rychlém tempu a s brilantními rytmicko-melodickými záludnostmi. Daan Vandewalle hraje fantasticky.

??.?? (ztratil jsem pojem o čase) Nekonečná melodie další části jako by utekla do dnešního města ze třetího dějství Tristana. Wagnerovská kompozice verze 2.0

??.?? Splašené perkusivní škrábání a přidušené tepání po klávesách se přelilo do kvazi freejazzové pasáže kořeněné clustery. Skvělé, na čas jsem si zatím ani jednou nevzpomněl.

??.?? Debussyovská imprese. Nechci vzbudit dojem, že jsou Inner Cities směskou odvozené hudby, předkládám jen paralely. Pro přiblížení těm, kdo tu nejsou.

??.?? Průzračné harmonické struktury trojzvuků osmé části jsou jako obraz světa. Všechno je tak jasné, komplikované a ve své trojjedinosti dokonalé.

??.?? Křehká melodie ve výškách a její divoká reflexe v basech. Co je dole, je i nahoře, a obojí se spojí v kráčejícím basu.

??.?? Fuj, paralelní kvinty. Vlastně ne, zní to fantasticky a Vandewalle snad zvládne celý ten hudební náklad s jedinou přestávkou. Úplně mě to pohlcuje, nádherný zážitek.

??.?? Závěr – jednotónové blues o nejjednoduším jídle na světě. Áglyjo ólyjo, řekl by náš nejpopulárnější špatný kuchař. Tady se ale nic nespeklo do křupky v mocné vrstvě mastnoty, ani nezblemclo. Dnešní dlouhý večer s Inner Cities a Daanem Vandewallem byl hudebně prostě k sežrání.

Čekání na začátek

Přestávka

Ředitel Filharmonie Brno Zbyněk Matějů

Řekněme, že se tu medituje

Autor Alvin Curran

Četli jste záznam online zpravodajství z Expozice nové hudby. Pokud vás dění na Expozici zajímá a nemůžete být na místě, připojte se na Facebooku.

5,5 HODIN HUDBY. Alvin Curran: Inner Cities. Daan Vandewalle – klavír. 8. 3. 2012, 18.00 Besední dům, Brno. V rámci festivalu Expozice nové hudby.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *