V Krakově dospěl přibližně do poloviny festival Opera rara. Festival má už za sebou programy kombinující Schönberga se Szymanowským, Rameaua s Gluckem nebo sólové recitály barytonisty Christophera Maltmana a mezzosopranistky Anny Larsson. Neméně lákavá je ale druhá část: festival pokračuje recitály mezzosopranistek Waltraud Meier a Natalie Kawałek, a koncertním provedením první anglické opery Venus a Adonis. Scénické provedení opery Michaela Nymana Muž, který si pletl manželku s kloboukem je na programu hned třikrát.
Natalia Kawałek je třicetiletá polská mezzosopranistka, která zatím spíš sbírá zkušenosti a v sólové kariéře se orientuje především na starou hudbu – ta ovšem mladým hlasům svědčí. Pokud někdo sleduje dění na polské operní scéně, mohl se s Natalií Kawałek setkat v opeře Henryho Purcella Dido a Aeneas v inscenaci Velkého divadla ve Varšavě. Kdo se dívá spíš na západ, mohl ji zaregistrovat v roce 2016 na festivalu v Glyndebourne jako Cherubína ve Figarově svatbě. Je také členkou studia mladých v Theater an der Wien, vystoupila třeba v inscenaci Purcellovy The Fairy Queen a zatím naposledy v Donizettiho Marii Stuartovně jako Anna Kennedy. Její recitál je na programu 6. února v sálu Filharmonie Karola Szymanowského v Krakově.
Protagonistkou dalšího pěveckého recitálu bude rovněž mezzosopranistka, ovšem z opačného konce hlasového, výrazového i profesního spektra. Waltraud Meier je jméno, které má ve wagnerovské interpretaci oprávněně obrovskou váhu. Kdo tuto famózní pěvkyni zažil na koncertě nebo ještě lépe v operním představení, sotva na ni někdy zapomene. Recitál Waltraud Meier je na programu festivalu Opera rara 11. února od 18.00 v krakovském Kongresovém centru.
Závěrečný večer festivalu je věnovaný anglickému baroku jak autorsky, tak interpretačně. Ansámbl Dunedin Consort provede 13. února v Divadle Juliusze Slowackiho výběr ze semi-opery Henryho Purcella The Fairy Queen. Ve druhé části programu zazní vůbec první anglická opera Venus and Adonis, jejímž autorem je John Blow. Provedení řídí John Butt, zpívají Mhairi Lawson a Edward Grint.
Příznivci artové kinematografie znají Michaela Nymana jako spolutvůrce atmosféry filmů režiséra Petera Greenawaye. Ať už to byla Umělcova smlouva, Topení po číslech, Prosperovy knihy a další, Nyman v nich skutečně nebyl jen skladatelem filmové hudby, ale tvůrcem další osobité vrstvy multimediálního díla. Největší komerční úspěch zaznamenal jako autor hudby k oscarovému filmu Piano režisérky Jane Campion. Jedná se o hudbu neobyčejně podmanivou a zároveň absolutně neholywoodskou, nevykrádající velké romantiky Mahlera, Strausse a bůhvíkoho ještě.
V duchu svého barokizujícího minimalismu zkomponoval i svoji první dokončenou operu The Man Who Mistook His Wife for a Hat – Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Premiéru scénického provedení připravil krakovský festival Opera rara na neděli 4. února do Kongresového centra, reprízy jsou v plánu ještě 7. a 12. února. V hlavní roli dr. P. vystoupí basbarytonista Tomasz Konieczny známý z účinkování především v Německu. Objevuje se na nahrávkách Simona Rattla, Marka Janowského nebo Christiana Thielemanna jako Telramund, Wotan a Alberich. Jeho orientace je především wagnerovská a kvality interpretace odpovídají předním světovým scénám. Odskok k minimalismu bude sám o sobě další zajímavou stylovou studií festivalu.
Leave a Reply