Operní vzácnosti v Krakově. Muž, který si pletl manželku s kloboukem

Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Festival Opera rara, foto Wojciech Wandzel
Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Festival Opera rara, foto Wojciech Wandzel

V Krakově dospěl přibližně do poloviny festival Opera rara. Festival má už za sebou programy kombinující Schönberga se Szymanowským, Rameaua s Gluckem nebo sólové recitály barytonisty Christophera Maltmana a mezzosopranistky Anny Larsson. Neméně lákavá je ale druhá část: festival pokračuje recitály mezzosopranistek Waltraud Meier a Natalie Kawałek, a koncertním provedením první anglické opery Venus a Adonis. Scénické provedení opery Michaela Nymana Muž, který si pletl manželku s kloboukem je na programu hned třikrát.

Natalia Kawałek je třicetiletá polská mezzosopranistka, která zatím spíš sbírá zkušenosti a v sólové kariéře se orientuje především na starou hudbu – ta ovšem mladým hlasům svědčí. Pokud někdo sleduje dění na polské operní scéně, mohl se s Natalií Kawałek setkat v opeře Henryho Purcella Dido a Aeneas v inscenaci Velkého divadla ve Varšavě. Kdo se dívá spíš na západ, mohl ji zaregistrovat v roce 2016 na festivalu v Glyndebourne jako Cherubína ve Figarově svatbě. Je také členkou studia mladých v Theater an der Wien, vystoupila třeba v inscenaci Purcellovy The Fairy Queen a zatím naposledy v Donizettiho Marii Stuartovně jako Anna Kennedy. Její recitál je na programu 6. února v sálu Filharmonie Karola Szymanowského v Krakově.

Protagonistkou dalšího pěveckého recitálu bude rovněž mezzosopranistka, ovšem z opačného konce hlasového, výrazového i profesního spektra. Waltraud Meier je jméno, které má ve wagnerovské interpretaci oprávněně obrovskou váhu. Kdo tuto famózní pěvkyni zažil na koncertě nebo ještě lépe v operním představení, sotva na ni někdy zapomene. Recitál Waltraud Meier je na programu festivalu Opera rara 11. února od 18.00 v krakovském Kongresovém centru.

Závěrečný večer festivalu je věnovaný anglickému baroku jak autorsky, tak interpretačně. Ansámbl Dunedin Consort provede 13. února v Divadle Juliusze Slowackiho výběr ze semi-opery Henryho Purcella The Fairy Queen. Ve druhé části programu zazní vůbec první anglická opera Venus and Adonis, jejímž autorem je John Blow. Provedení řídí John Butt, zpívají Mhairi LawsonEdward Grint.

Příznivci artové kinematografie znají Michaela Nymana jako spolutvůrce atmosféry filmů režiséra Petera Greenawaye. Ať už to byla Umělcova smlouva, Topení po číslech, Prosperovy knihy a další, Nyman v nich skutečně nebyl jen skladatelem filmové hudby, ale tvůrcem další osobité vrstvy multimediálního díla. Největší komerční úspěch zaznamenal jako autor hudby k oscarovému filmu Piano režisérky Jane Campion. Jedná se o hudbu neobyčejně podmanivou a zároveň absolutně neholywoodskou, nevykrádající velké romantiky Mahlera, Strausse a bůhvíkoho ještě.

V duchu svého barokizujícího minimalismu zkomponoval i svoji první dokončenou operu The Man Who Mistook His Wife for a Hat – Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Premiéru scénického provedení připravil krakovský festival Opera rara na neděli 4. února do Kongresového centra, reprízy jsou v plánu ještě 7. a 12. února. V hlavní roli dr. P. vystoupí basbarytonista Tomasz Konieczny známý z účinkování především v Německu. Objevuje se na nahrávkách Simona Rattla, Marka Janowského nebo Christiana Thielemanna jako Telramund, Wotan a Alberich. Jeho orientace je především wagnerovská a kvality interpretace odpovídají předním světovým scénám. Odskok k minimalismu bude sám o sobě další zajímavou stylovou studií festivalu.


Categories:

,

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *