O spánku, bdělosti a probouzené přírodě i lidech

Spánek je blažený stav, v němž by chtěl leckdo i zemřít. Naproti tomu stojí probuzený Siddhárta – čili Buddha – i Fučíkova plamenná výzva z nacistického kriminálu. Lidé, bděte! Nebo aspoň pořád neusínejte.

Lepší je nespat než se pořád dokola probouzet. Příroda to v našem zeměpásu neumí a já taky ne – bez ohledu na to, kde zrovna jsem. Malé smrti v podobě náhlých usínání mě postihují i několikrát denně, moje mikrospánky a zívání jsou nevyzpytatelné, neestetické a otravné. Nepropil jsem celou noc, nenudím se, jenom se o mně prostě stále pokouší spaní. Bylo by asi trapné po každém takovém mikroprocitnutí slavit vlastní mikrovzkříšení, takže to jako každý rok nechám přírodě a jaru. Dnes je Květná neděle, vstupujeme do pašijového týdne, vrcholí půst a blíží se Velikonoce s největší obnovou života, která se na zemi připomíná. A všechny bytosti bez ohledu na vyznání a druhovou příslušnost si to mohou povědět v měsíci máju.

Dnešní matiné je kromě probouzení a přírody věnováno především Přírodní symfonii Siegmunda von Hauseggera. Rakouský skladatel a dirigent se narodil v roce 1872, tedy 12 let po Mahlerovi, jehož styl nám Hauseggerova Natursymphonie připomene ve všem všudy. Vznikla v roce 1911, kdy Mahler zemřel, a působí jako velká mahlerovská syntéza i pocta. Je ale dost možné, že to způsobilo spíš společné wagnerovské východisko, než přímá inspirace dílem velkého symfonika, jehož kompozice si na obecné uznání musely ještě několik desítek let počkat. Velký a hutný symfonický proud, písňově zpěvná témata, barevnost instrumentace, varhany a sbor, velkolepé rozměry. Závěrečný sbor na text Goethovy básně Proömion (Předzpěv) se obrací k Bohu, vesmíru i lidstvu, dílo je duchovně všeobjímající, v čemž by si s Mahlerem také jistě rozumělo. Sigmund von Hausegger měl slibně rozvinutou kariéru, do níž vstoupila první světová válka. Po jejím skončení skladatel nedokázal zareagovat na novou situaci ve společnosti i umění a jeho těžký symfonismus se stal připomínkou minulosti, z níž se nedokázal vymanit. Hausegger nebyl zdaleka jediný, komu se to stalo, byl mezi mnohými, na které už obnovený umělecký život nečekal. Nahrávku rozhlasového orchestrr a sboru WDR Sinfonieorchester KölnWDR Rundfunkchor Köln řídí Ari Rasilainen.

Hauseggerovo dílo je dostatečně rozměrné a samonosné, aby si vystačilo samo, ale přece jen je tak nezanechám. Jako prolog jsem k němu zařadil Rapsodii pro alt, mužský sbor a orchestr, op. 53 Johannese Brahmse. Text je rovněž Goethův a pochází z básně Harzreise im Winter (Zimní cesta do Harcu). Její vyústění do Hauseggerovy probuzené přírody je přinejmenším pro dnešek naprosto logické. London Philarmonic OrchestraJohn Aldis Choir řídí Adrian Boult, zpívá Janet Baker.

 

Anděl probouzí proroka Eliáše, Juan Antonio Frias y Escalante, 1667
Anděl probouzí proroka Eliáše, Juan Antonio Frias y Escalante, 1667


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *