Komiks a jeho svět

Komiks mě jako žánr téměř minul, dostával jsem se k němu jen sporadicky a nahodile. Pokud je na tom někdo podobně jako já, je výstava Signály z neznáma přesně pro něj. Ale i pro toho, kdo se v žánru vyzná a orientuje, se tu nabízí velké množství originálních materiálů, které v tak koncentrované podobě sotva uvidí.

Pracovní stůl tvůrce komiksu, foto Boris Klepal

Pracovní stůl tvůrce komiksu, foto Boris Klepal

Autoři výstavy se zaměřili na český komiks, jehož počátek umístili do roku 1922, kdy začal vycházet seriál Josefa Lady Šprýmovné kousky Frantíka Vovíska a kozla Bobeše. Předchozí vývoj sahající zhruba do poloviny 19. století je zmíněn pouze v textu k výstavě, i když si myslím, že je to k Vilímkovu Malému čtenáři či Humoristickým listům poněkud nespravedlivé. Máme však před sebou žánr, jehož vývoj – jakkoli to možná zní ironicky – ilustruje s neuvěřitelnou výmluvností i vývoj naší společnosti od první republiky přes nacistickou i komunistickou totalitu s kratičkým a nesmělým vydechnutím mezi nimi, uvolnění v 60. letech 20. století, normalizaci, polistopadový boom a současnost, která si hledá svébytné a rovnoprávné místo v globalizovaném světě.

Pohled na část výstavy, foto Boris Klepal

Pohled na část výstavy, foto Boris Klepal

Výstava je výborně tematicky poskládaná, najdeme zde sekce děl reklamních, u nás mimořádně oblíbené a tradiční komiksy zvířecí od Ladových čuníků přes Čtyřlístek až po kocoura Mourissona, sekci věnovanou skupině Polylegran, sci-fi a dvě velesekce, bez nichž by český komiks nebyl vůbec myslitelný. První se věnuje tematice mládežnických klubů a většinu prostoru v ní pochopitelně zabírají realizace scénářů Jaroslava Foglara. Druhá se věnuje dílu Káji Saudka, k čemuž není potřeba nic dodávat ani komiksovému ignorantovi mého kalibru (dětem jsou vtipně znepřístupněny Saudkovy erotické kresby – leží na panelu vysokém zhruba 140 cm). Znovu připomínám, že jsou tu k vidění originály z dobových časopisů, autorské tisky, kresby a malby ze soukromých sbírek a autorských archivů. Speciálně pro výstavu vznikl komiks Oldřicha Jelínka Jack the Ripper Story. Nezapomeňte jít do suterénu k toaletám, kde je část věnovaná komiksovému undergroundu (kustodka vám sice při vstupu do výstavních prostor sdělí překvapivý fakt, že jste na výstavě komiksů, ale o této sekci vám dost možná – stejně jako nám – neřekne).

Výstavu provázejí citace komiksových bublin, foto Boris Klepal

Výstavu provázejí citace komiksových bublin, foto Boris Klepal

Pokud mi přece jen něco chybělo, tak větší důraz na zařazení našich děl do světového kontextu, třeba jen v textové rovině. V undergroundové sekci mi chyběla zmínka o patafyzické revui Českomoravského podpůrného spolku Absint, v níž Vít Ondráček i jiní autoři ztvárňovali komiksovou formou písňové texty skupin Uzený koleno, S.R.K. atd. Jak jsem řekl – v komiksech se nijak nevyznám, ale přece jen se mi to zdá poměrně unikátní. Také ale chápu, že to může být jen můj dojem a výstava není nafukovací.

Až do Domu umění půjdete, udělejte si hodně času, stojí opravdu za to si výstavu projít důkladně, přečíst si popisky u exponátů a udělat si velmi slušný a ucelený přehled o vývoji českého komiksu i jeho pozoruhodné současnosti. Ta mě přivedla k myšlence přece jen se mnou opomíjenému žánru trošku víc věnovat a seznámit se s ním blíž. Až bude všechna práce hotova, slibuji, že to určitě udělám.

Na exponáty narazíte všude, foto Boris Klepal

Na exponáty narazíte všude, foto Boris Klepal

Signály z neznáma. Český komiks 1922-2012. 26. 9. 2012–13. 1. 2013, Dům umění města Brna.

A jedno malé kustodské zátiší, foto Boris Klepal

A jedno malé kustodské zátiší, foto Boris Klepal



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *