Káťa Kabanová na vodním zrcadle. Česká premiéra inscenace Roberta Carsena na festivalu Janáček Brno

Káťa Kabanová, foto Marek Olbrzymek
Káťa Kabanová, foto Marek Olbrzymek

Dnes večer začíná festival Janáček Brno, hrát se bude Káťa Kabanová v inscenaci Roberta Carsena – ta bude mít českou premiéru. Řeka Volha zaleje celé jeviště, Carsen má smysl jak pro velké efekty, tak pro to, aby dávaly smysl. Pokud se za život pokládá i něco jiného než chlemtání piva na Jakubském náměstí, tak je uvedení jeho inscenace skutečným oživením města. Zajít si na ni by mělo být stejně in jako vyzkoušet novou nabídku drinků v Baru, který neexistuje.

Událost má svá plus i minus, pozitiva rozhodně převažují. Plus: Robert Carsen je současná režijní špička, jeho práce se pohybují na stupnici mezi fantastickými a mimořádně podnětnými. Špatnou či nedotaženou inscenaci jsem od něj nikdy neviděl. Janáčkovo divadlo navíc jeho Káťu přebírá do repertoáru, není to jednorázová hostovačka. Část pěveckého obsazení je z domácích zdrojů a osvědčila se už v minulé inscenaci. Last but not least: Káťa je obklopená snad nejvřelejší hudbou, jakou kdy Janáček napsal, něco takového není ani v Bystroušce.

Minus: Inscenace byla poprvé uvedena před mnoha lety v Antverpách a obletěla svět, její provedení v Madridu z roku 2008 je k dispozici i na DVD. Je to tedy festivalová premiéra pro Brno a okolí, ale širší mezinárodní dosah jí chybí. Koho zajímá opera hlouběji, ten už Carsenovu inscenaci dávno viděl a sotva najde důvod sem kvůli ní přijet. Pokud chce mít festival skutečnou mezinárodní prestiž, měl by myslet i na tyto věci.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *