V uplynulém týdnu jsme si připomněli dvousté narozeniny skladatele, který do italské opery zavlekl psychologii – málokdo dokázal charakterizovat vnitřní život a charaktery postav pomocí melodie jako Giuseppe Verdi (1813–1901). Dnešní matiné nebude troškařit s trapným výběrem populárních árií, ale podíváme se na operu Rigoletto – kompletní a ve vynikajícím obsazení.
Rigoletta zpívá Leo Nucci, jeho dceru Gildu Luciana Serra, Sparafucila Michele Pertusi. Jako Vévoda z Mantovy se objeví Alfredo Kraus – říct o něm, že to byl vynikající zpěvák, je urážka jeho talentu a umění. Musel jsem ho proti ostatním nespravedlivě vypíchnout, protože ho pokládám mezi tenory za něco na úrovni božstva. Představení je z Teatro Regia v Parmě z 15. února 1987, Krausovi tedy bylo téměř šedesát let. Představení řídí Angelo Campori, režíroval Pier Luigi Samaritani.
Rigoletto tvoří s Traviatou a Trubadúrem trojici Verdiho oper, v jejichž centru stojí postavy vyděděné ze společnosti skrze předsudky. Rigoletto je hrbatý šašek na dvoře mantovského vévody, který se snaží uchránit svoji dceru před dvorským životem a především vévodou, který jest děvkařem. Gilda vévodu miluje (vetřel se k ní jako údajný chudý student) a když Rigoletto nastrojí jeho vraždu, nechá se Gilda zabít místo vévody. Opera končí zoufalým Rigolettovým výkřikem “la maledizione!” (prokletí), což měl být její původní titul. Co se týká podrobnějšího obsahu, odkazuji na wikipedii nebo na sledování titulků. Nebo si to poslechněte jako bezvadnou muziku a děj prostě nechte být.
Schéma recitativ – árie mizí a splývá do dramatických celků. Verdi ale nikdy nepřestal být Ital a nikdy nám nepřestal předkládat operu jako výsostně pěveckou záležitost. Nemá cenu upozorňovat na Questa o quella (Tu nebo onu) hned na začátku, Caro nome (Drahé jméno, od 0:48:00) nebo La donna è mobile (Žena je nestálá, od 1:41:18) v úvodu třetího dějství – tyto efektní části na sebe upozorní samy. Nenechte si ale ujít dialog Rigoletta s nájemným vrahem Sparafucilem (v prvním dějství od 0:18:20), Rigolettův monolog (ve druhém dějství od 1:14:27) a také úžasný kvartet (od 1:46:17, hned po té vévodově odrhovačce) – jeden z nejkrásnějších ansámblů v dějinách opery. Libreto napsal Francesco Maria Piave na motivy hry Victora Huga Král se baví.
A jen tak mimochodem: na dvoře mantovského vévody Vincenza Gonzagy byla poprvé uvedena Monteverdiho hudební báje Orfeus. Opera zde v roce 1607 dosáhla svého prvního historického vrcholu.
Leave a Reply