Divadelní rok na stupních vítězů. Ceny Diva 2016

Pavla Vykopalová, Cena Diva 2015 za ženský pěvecký výkon, foto archiv ND Brno
Pavla Vykopalová, Cena Diva 2015 za ženský pěvecký výkon, foto archiv ND Brno

Žebříčky, ceny, zlaté sošky a červené koberce: nemusí to být zrovna předávání Grammy a Oscarů, aby publikum přešlo do módu vzrušeného očekávání, přemýšlení o vlastních tipech a zodpovědného okusování tužky při vyplňování lístků v diváckých anketách. Národní divadlo Brno letos rozšířilo ceny svého časopisu Diva kromě diváckých také o ceny kritiků a teoretiků. K účasti jsem byl vyzván i já, takže tentokrát ani moje tužka nezůstala suchá.

Cena Diva se uděluje za kalendářní rok 2016, takže se v nominacích sešly inscenace z konce minulé a začátku aktuální sezóny, dvě z nich se navíc konaly v rámci festivalu Janáček Brno➚. Celkem je tu šest představení, mezi nimi dva dvojprogramy: Carmen, Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas, Powder Her Face, Káťa Kabanová, Modrovousův hrad/ Očekávání, Čert a Káča.

I tento strohý seznam vyvolá vzpomínku na velmi silný divadelní rok, ve kterém Janáčkova opera předkládala svému publiku jednu inscenaci lepší než druhou. S klidným srdcem lze z nominací vyhodit jen Carmen, a potom už jít do hospody, protože o zbytku se spravedlivě rozhodnout nedá. Ostatně v Anketě divadelních kritiků➚ jsem byl mezi těmi, kdo Janáčkovu operu nominovali na „Divadlo roku 2016“, a tím by se mohla celá věc uzavřít.

Přece jen je tu ale příležitost nebrat anketu jako pouhou hru a příležitost ke galavečeru s obloženými chlebíčky. Je tu možnost na chvíli se zastavit, projít si sezónu ze vzdálenější perspektivy a ještě jednou si – třeba jen sám pro sebe – zformulovat myšlenky do konzistentních tvarů. Potom si je porovnat s vlastními kritikami napsanými bezprostředně po představení… nebo snad raději ani ne, ať člověk zbytečně neuvádí sám sebe do pokušení upravovat minulost nebo přítomnost.

Ceny se udělují ve třech kategoriích: nejlepší ženský pěvecký výkon, nejlepší mužský pěvecký výkonnejlepší operní inscenace. Kritický duch ovšem nezůstane spát ani teď a hned se zeptá, kde je kategorie nejlepší hudební nastudování. Jestli opera na něčem bezpodmínečně stojí, tak je to právě hudba: vyřadit ze samostatného ocenění dirigenty je krajně nespravedlivé. „Inscenaci“ je sice v opeře možné chápat jako komplex hudby, jevištního obrazu a akce, ale myslím, že tento způsob uvažování praktikuje málokdo. První, a zatím neexistující cenu tedy z mé strany dostává šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović – orchestr je pod jeho vedením ve velmi dobré kondici a odvádí stabilní i stylové výkony. A nyní už k jednotlivým operám pěkně od konce.

Čert a Káča, foto archiv ND Brno
Čert a Káča, foto archiv ND Brno

Čert a Káča je rodinné představení, v němž si ředitel Janáčkovy opery Jiří Heřman jako režisér zkusil pro něj neobvyklý komediální žánr. Dirigent Jakub Klecker nastudoval dílo rovněž velmi dobře, ale v rámci Dvořákovy operní tvorby je všechno natolik vzadu za Rusalkou, že je těžké nominovat zrovna Čerta a Káču ve světle dramaturgicky mnohem pozoruhodnějších titulů minulého roku. Za mě tedy bez nominace, ale také bez špetky despektu k inscenaci – své místo v repertoáru i své publikum si oprávněně nachází.

Modrovousův hrad, foto archiv ND Brno
Modrovousův hrad, foto archiv ND Brno

Dvojprogram Modrovousův hradOčekávání spojil dvě extrémní díla Bély BartókaArnolda Schönberga. Bartók postupně a pomalu odkrývá nejtemnější hlubiny podvědomí knížete Modrovouse. Schönberg rozvádí jednu drásavou myšlenku, která se mu mihla hlavou, na půlhodinové ploše bez pevného záchytného bodu. Obě díla nastudoval Marko Ivanović a na jeho precizní práci vystavěl fantasticky působivou a pronikavou inscenaci režisér David Radok. Tady by se dala udělit cena za inscenaci a mužský i ženský pěvecký výkon zcela bez váhání, ale přece jen si to nebudu dělat úplně jednoduché.

Káťa Kabanová, foto archiv ND Brno
Káťa Kabanová, foto archiv ND Brno

Janáčkova Káťa Kabanová se hrála v rámci festivalu Janáček Brno a jednalo se o několikrát vyzkoušenou inscenaci Roberta Carsena, jednoho z nejlepších operních režisérů současnosti. Janáčkova opera ukázala, že se dokáže vyrovnat s mimořádně náročnými úkoly na vysoké úrovni: je to krásně a koncepčně zpracovaná Káťa, i když na můj vkus poněkud studená. Domácí publikum ale vidělo na vlastní oči práci režiséra světové pověsti a možná si uvědomilo, že soubor Janáčkovy opery se dokáže vzchopit ke srovnatelným výkonům i ve vlastních inscenacích. Je skvělé zjištění, že inscenace Roberta Carsena netrčí z programu roku 2016 jako výjimečný vrchol, kolem kterého už se nic podstatného nestalo. Takže respekt i bez nominace.

Powder Her Face, foto archiv ND Brno
Powder Her Face, foto archiv ND Brno

Opera současného britského skladatele Thomase Adèse Powder Her Face se hrála v Mozartově sálu brněnské Reduty. Komorní orchestr pod vedením Marka Ivanoviće (a také Pavla Šnajdra) si sáhl na hranici svých možností stejně jako pěvci. Všechny party jsou nesmírně náročné a hlavně pro všechny úplně nové. Nebylo se čeho chytit z předchozí zkušenosti – třeba i s analogickým dílem stejného či příbuzného autora – a všechno se muselo studovat od začátku. Z původního hodnocení mi zůstala malá černá můra, protože jsem členovi orchestru Luboru Pokludovi hanebně upřel použití bassaxofonu – jak jsem na to potrubí mohl zapomenout, dodnes netuším. Režisér Tomáš Studený pracoval s malými jevištními prostředky a velkým individuálním herectvím, účinek opery z vysoké britské společnosti byl po všech stránkách naprosto přesvědčivý. Podobně jako u ModrovouseOčekávání uděluji prozatím všechny ceny.

Dido a Aeneas, foto archiv ND Brno
Dido a Aeneas, foto archiv ND Brno

Motiv osudové plavby za smrtí či jiným nezrušitelným úkolem propojil do jednoho programu oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Na jednotném a souvislém plynutí hudby 20. století následované barokem stála inscenace Jiřího Heřmana umístěná na palubu luxusní lodi. O hudební vedení se podělili Marko IvanovićVáclav Luks. Druhý jmenovaný si přivedl do orchestru svoje klíčové hráče z Collegia 1704 a provedl Purcella i na moderních nástrojích maximálně stylově, aniž přitom porušil kontinuitu s Ivanovićovým Martinů. Od obou se jednalo o velký kus práce s hudební stylizací a tady je místo, kde cena za hudební nastudování opravdu bolestně chybí. Inscenace Jiřího Heřmana je vynikající, niterná i opulentní a především v Purcellovi i velmi pohyblivá. Takže i ona získává cenu – za inscenaci již třetí v tomto obsáhlém uvažování.

Na závěr zůstala Carmen, kterou Tomáš Pilař zrežíroval tak špatně, až jsem v původní recenzi➚ slovo režie ani jednou nepoužil a nebylo to náhodou. Hlavní představitelka byla naprosto nevýrazná a celkově to nebylo dobré. Dirigent Ondrej Olos orchestr pořád kamsi hnal, i když jeho nastudování bylo aspoň přijatelné. Tady z hlediska nějakých ocenění opravdu není o čem přemýšlet.

Na závěr bych snad mohl utéct k astrologii a jako zrozenec ve znamení Vah se vymluvit na nebeskými tělesy způsobenou neschopnost se rozhodnout. Ale neudělám to, zavřu oči a řeknu to už krátce:

Nejlepší ženský pěvecký výkon: Lucie Hájková (Vévodkyně, Powder Her Face)
Přesvědčivý pěvecký i herecký výkon v extrémně těžké hlavní roli, kterou musela pěvkyně navíc nastudovat úplně od začátku, bez možnosti opřít se o zkušenost s dílem či stylem, jak tomu bývá u běžnějších repertoárových autorů. Lucii Hájkovou navrhuji v podstatě za všechny pěvce a hudebníky, kteří se na inscenaci podíleli.

Nejlepší mužský pěvecký výkon: Anders Lorentzson (Modrovous, Modrovousův hrad)
Anders Lorentzson předvedl citlivou a precizně vystavěnou psychologickou studii muže, který je proti své vůli nucen odkrývat bolestné momenty ze své minulosti. Ve ztvárnění role se potkala zkušenost se spolehlivou technikou. Jeho kreace v kritických ohlasech – pokud jsem si všiml – také poněkud nespravedlivě zapadla za představitelkami ženských rolí dvojprogramu Katarinou Giotas (Judita, Bartók) a Katarinou Karnéus (Žena, Schönberg).

Nejlepší operní inscenace: David Radok (Modrovousův hrad / Očekávání)
Psychologicky pronikavá režie dvou extrémních psychologických oper. Rozhodnout se v této kategorii mezi Davidem Radokem a Jiřím Heřmanem (Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas) bylo strašně těžké. K Davidu Radokovi jsem se nakonec přiklonil vzhledem k jasnějšímu propojení a provázání dvou oper, které se odehrávají v hlubinách duší a myslí svých autorů. V podstatě by se ale Jiří Heřman s Davidem Radokem měli o nominaci podělit, pokud to pravidla Cen Divy umožňují.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *