Orlando. Historie hudby, světa i jednoho života podle Olgy Neuwirth

Orlando, Kate Lindsey. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn
Orlando, Kate Lindsey. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

„Byla jsem v 80. letech punkerka z rakouského venkova a po příjezdu do Berlína mi učarovala skupina Malaria!“ řekla sama o sobě rakouská skladatelka Olga Neuwirth. Ta vstoupila do historie Vídeňské státní opery 8. prosince 2019, kdy měla světovou premiéru její opera Orlando – Neuwirth se tak stala první ženou, jejíž dílo jeden z nejslavnějších operních domů světa uvedl. Pro pochopení či přijetí jejího Orlanda je ale mnohem důležitější než gender právě přihlášení autorky k punkové rebelii – i když se jí ve druhé polovině opery hudebně vymkla z ruky.

Olga Neuwirth si jako námět autorského debutu v „domě na Ringu“ vybrala román Orlando: A Biography anglické spisovatelky Virginie Woolf. Podle jejího Orlanda složil před třemi lety stejnojmennou operu skladatel Peter Aderhold a v roce 1992 podle něj vznikl také film režisérky Sally Potter, v němž ztvárnila titulní roli Tilda Swinton.

FIktivní životopis člověka, který prochází staletími a střídá historické epochy i gender, aniž se přitom mění vnitřně, vzbuzuje chuť po stále nových vyjádřeních a výkladech. Neuwirth a její spolulibretistka Catherine Filloux se námětu zmocnily aktivisticky, se silnou reflexí společenského dění – čím blíže k současnosti, tím je reflexe silnější.

Orlando je mladík, který se narodil v časech královny Alžběty I., děj románu i opery začíná v roce 1598. Má se z něj stát důstojník, ale propadne poezii. Pracuje na své sbírce nazvané The Oak Tree, ale básníci, které k sobě zve, mají zájem jen o jeho peníze. Poté, co se náhle promění v ženu, vzbuzuje zájem výhradně jako sexuální objekt. V ženské podobě pokračuje Orlando v cestě dějinami až k viktoriánské době, která staví ženy do role bezbranných obětí společnosti stejně jako jejich děti.

Orlando. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn
Orlando. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

„On – protože o jeho pohlaví nemohlo být pochyb…“ začíná svůj román Woolf a předvádí hned v první větě umění, jak zdánlivě jednoznačným vyjádřením rozmlžit fakta. Neuwirth se jejího způsobu příliš nedrží a hned postava Orlanda je na jevišti zdvojená. Hlavní postavou je on sám a druhou Vypravěčka, která jako by nezúčastněně zapisuje a komentuje jeho pouť dějinami. Hudba dává posluchači neustále najevo, že nic není tak, jak se to na první pohled jeví, a stále je potřeba myslet na více věcí na jednou.

Neuwirth na sebe vrství několik hudebních pásem a často se odkazuje na dobovou hudbu i příležitostné skladby podporující atmosféru. Důležitou roli hraje elektronika a ve druhém dějství také elektrická kytara a rockové bicí.

V závěru prvního dějství s výstupem dětí viktoriánské éry se míchá hit Petuly Clark Thank You for Every New Good Morning, citát zvonů z prvního dějství Parsifala, vánoční píseň O Tannenbaum a možná ještě další věci, které se při jednom poslechu těžko podaří zachytit. Hudbou procházejí odkazy na anglickou renesanci, Stravinského, později na psychedelické kapely ze 60. let, novou vlnu a samozřejmě také na androgynní glitter rock.

První dějství Orlanda – tedy od roku 1598 po časy královny Viktorie – drží i při ohromné mnohoznačnosti velmi dobře pohromadě a Neuwirth tu jako skladatelka virtuózně balancuje po velmi úzké stezce. Hudba i celá opera se začnou rozpadat asi po deseti minutách prvního dějství a v časové ose příběhu po první světové válce. Tedy v místě, kde autorka opouští románovou předlohu a dodává k ní vlastní pokračování v čase.

V zadní projekci se začnou objevovat jména obětí holokaustu s doprovodem nahrávky Bachova dvojkoncertu, kterou natočil Arnold Rosé se svojí dcerou Almou (zahynula v roce 1944 v Osvětimi). Objeví se obraz vybombardované Vídeňské státní opery i atomový výbuch, přichází revoluční rok 1968, nakonec se ozve i píseň „Coming“ z filmového Orlanda. Skladatelka sděluje mnoho věcí v takové hustotě, že přestávají být rozeznatelné.

Druhé dějství navzdory rychlému běhu historického času ustrne a hudba navzdory hlučným zvukovým stěnám úplně zploští. Hluk je místy až nesnesitelný, ale narozdíl od noiseových klasiků Sonic Youth či Swans nevzbuzuje neustálou chuť v něm něco hledat. Zdá se, že ve druhém dějství zaspala především dramaturgie. Není ale nic divného, když dílo formátu celovečení opery potřebuje po prvním provedení pročistit.

Orlando. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn
Orlando. Foto © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

Hudební nastudování Orlanda působilo jistě a zvuk byl i při velkém vrstvení dobře čitelný. Svůj podíl na tom má dirigent Matthias Pintscher i sound designéři a zvuková režie – Vídeňská státní opera si v Orlandovi vyzkoušela svoje technické možnosti nadoraz a vysoko nad svůj repertoárový standard. Určitou roli v tomto pocitu sehrál i duch místa, kde se občas hrají bez zkoušky a a na vysoké úrovni i takové věci jako Soumrak bohů nebo Rosenkavalier.

Titulní role Orlanda vyžadovala od mezzosopranistky Kate Lindsey zcela mimořádný výkon, co se týká hudebního i časového rozsahu. Na začátku, kdy je Orlando muž, je role posazená extrémně nízké polohy atakující tenor, později vystoupá až k vysokým koloraturám. Navíc skutečně provhází v podstatě celým dílem a Lindsey si v průběhu představení de facto neodpočinula. Bal přitom spolehlivým a oslnivým motorem představení stejně jako její alter ego, Vypravěčka Anna Clementi, a Strážý anděl v podání kontratenoristy Erica Jurenase. V roli Orlandova dítěte vystoupila vynikající americká performerka Justin Vivian Bond známá i jako transgender aktivistka, což jejímu účinkování dodalo nádech cameo role ve filmu.

Kostýmy vytvořila japonská módní značka Comme des Garçons a přispěla k barokně pestrému vyznění celé inscenace, kterou vracely do reality především videoprojekce Willa Dukea, autorem scény byl Roy Spahn. Režisérka Polly Graham nahradila původně ohlášenou Karoline Gruber až letos v říjnu a podařilo se jí obdivuhodně udržet estetickou jednotu inscenace i při pestrém a stále proměnlivém obsahu Orlanda.

Vídeňská státní opera si letos připomíná 150 let od zahájení provozu a součástí oslav byly i objednávky nových děl. Olga Neuwirth k nim přispěla svým Orlandem, za kterým nyní zůstává zásadní otázka, zda se k němu „dům na Ringu“ ještě bude chtít vracet. navzdory výhradám by byla škoda zůstat u jedniné série představení.

Olga Neuwirth: Orlando, libreto skladatelka a Catherine Filloux na námět románu Virginie Woolf. Hudební nastudování – Matthias Pintscher, režie – Polly Graham, scéna – Roy Spahn, video – Will Duke, kostýmy – Comme des Garçons, světla – Ulrich Schneider, elektronika a sounddesign – Markus Noisternig, sounddesign – Clément Cornuau, zvuková režie – Julien Aleonard, video – David Butler, Hayley Egan, Patryk Senwicki, dramaturgie – Helga Utz. Osoby a obsazení: Orlando – Kate Lindsey, Vypravěčka – Anna Clementi, (Strážný) anděl – Eric Jurenas, Královna, Čistota atd. – Constance Hauman, Shelmerdine, Greene – Leigh Melrose, Pope – Christian Miedl, Orlandovo dítě – Justin Vivian Bond. Orchestr, sbor a dětský sbor Vídeňské státní opery. 18. 12. 2019, Wiener Staatsoper, světová premiéra 8. 12. 2019



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *