Modlitby pro Marii Callas i za ni

V pátek měla v Janáčkově divadle premiéru nová inscenace Pucciniho opery Tosca. Vydařená inscenace byla prostoupená příběhem nejslavnější pěvkyně v dějinách opery Marie Callas, věnoval jsem jí i dnešní matiné.

Herbert von Karajan prý tvrdil, že by každý dirigent měl dirigovat Toscu aspoň dvakrát za sezónu, aby si vybil agresivitu. Když si na ni zajdete, pochopíte proč. Je to příval energie, nápor citu, lásky, sentimentu i citového vydírání – Lars von Trier by se mohl jít zahrabat. Maria Callas je vedle Enrica Carusa nejoslnivější hvězda, která kdy na operním nebi svítila. Její hlas nebyl sám o sobě krásný, ale na první poslech rozpoznatelný a dodnes se z nahrávek zarývá do duše. Maria Callas debutovala ve velké roli právě jako Tosca, bylo jí pouhých 19 let. Wagnerovská heroina Birgit Nilsson o své kolegyni tvrdila, že šla víc za svým dramatickým herectvím než aby následovala svůj lyrický hlas, a tím se zničila. Pokus o comeback v roce 1973 byl pěveckou tragédií jak pro Marii Callas, tak pro jejího uměleckého partnera, tenoristu Giuseppe di Stefana.

Pořad matiné jejím hlasem začíná i končí, na úvod uslyšíme modlitbu Casta diva (Panno božská) z Belliniho opery Norma. Interpretací role druidské kněžky vytvořila Maria Callas v dějinách opery mezník. Byl to – stručně a zjednodušeně řečeno – návrat k vášnivému a přitom ukázněnému belcantovému výrazu oproštěnému od pozdějších veristických nánosů. Na příklon pěvkyně k tomuto typu italského repertoáru a vycizelování jejího stylu měl velký vliv dirigent Tullio Serafin, který na nahrávce řídí orchestr Teatro alla Scala. Po slavné árii jsem zařadil Slavnou mši (Messa di gloria) Giacoma Pucciniho. Od ní se přeneseme k Maurici Ravelovi a jeho Pavaně za mrtvou infantku. Z operního světa s ní sice vybočíme, ale myslím, že k Marii Callas se skladba hodí. Její orchestrální verzi hraje West–Eastern Divan Orchestra, řídí Daniel Barenboim. Na závěr zazní opět dráždivý hlas Marie Callas a bude to opět modlitba: žila jsem uměním, žila jsem láskou. V árii Toscy Vissi d’arte ze druhého dějství stejnojmenné opery pěvkyni doprovází orchestr Royal Opera House Covent Garden, řídí Carlo Felice Cillario.

Smrt Didony, Sébastien Bourdon, 1637–40
Smrt Didony, Sébastien Bourdon, 1637–40

Categories:

,

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *