Pozdní Wagner a jeho ohlasy v Čechách

5. 3. 2011, 14.25 | Boris Klepal

Malý cyklus věnovaný třem pozdním dílům Richarda Wagnera a jejich českým paralelám. Všechny pořady začínají v 17.00 v hudebním oddělení Knihovny Jiřího Mahena v Brně, Kobližná 4, 3. patro.

3. 5. 2011 – Parsifal

Závěrečné dílo Richarda Wagnera je zjasněné duchem legendy o Svatém grálu, ale také plné erotické symboliky. Jedině neposkvrněný bloud vědoucí skrze soucit může spasit svět. Bloud je rovněž titul opery Josefa Bohuslava Foerstera, u níž se krátce zastavíme.

Parsifal, Neuschwanstein

22. 3. 2011 – Tristan a Isolda (Tristan und Isolde)

Nekonečná melodie, nenaplnitelné city, bouřlivé výšiny: je to hudba, nebo citový seismograf? Vrcholné dílo Richarda Wagnera, které poznamenalo několik následujících generací a rozechvívá dodnes. Za svéráznou českou paralelu lze považovat operu Zdeňka Fibicha Hedy, dnes již zcela zapomenutou.

Gottfried von Straßburg: Frühlingsfest bei König Marke

19. 4. 2011 – Mistři pěvci norimberští (Die Meistersinger von Nürnberg)

Může hudba a národní cítění nahradit náboženství? Milostný příběh z období německé reformace je nakonec zcela zastíněn patetickým finále. Ale nejen svaté německé umění, ani drahý národ český neskoná, jak nám sděluje proroctví ze závěru Smetanovy Libuše.

Hans Sachs, Norimberk