Pozdní Wagner a jeho ohlasy v Čechách

Malý cyklus věnovaný třem pozdním dílům Richarda Wagnera a jejich českým paralelám. Všechny pořady začínají v 17.00 v hudebním oddělení Knihovny Jiřího Mahena v Brně, Kobližná 4, 3. patro.

3. 5. 2011 – Parsifal

Závěrečné dílo Richarda Wagnera je zjasněné duchem legendy o Svatém grálu, ale také plné erotické symboliky. Jedině neposkvrněný bloud vědoucí skrze soucit může spasit svět. Bloud je rovněž titul opery Josefa Bohuslava Foerstera, u níž se krátce zastavíme.

Parsifal, Neuschwanstein

22. 3. 2011 – Tristan a Isolda (Tristan und Isolde)

Nekonečná melodie, nenaplnitelné city, bouřlivé výšiny: je to hudba, nebo citový seismograf? Vrcholné dílo Richarda Wagnera, které poznamenalo několik následujících generací a rozechvívá dodnes. Za svéráznou českou paralelu lze považovat operu Zdeňka Fibicha Hedy, dnes již zcela zapomenutou.

Gottfried von Straßburg: Frühlingsfest bei König Marke

19. 4. 2011 – Mistři pěvci norimberští (Die Meistersinger von Nürnberg)

Může hudba a národní cítění nahradit náboženství? Milostný příběh z období německé reformace je nakonec zcela zastíněn patetickým finále. Ale nejen svaté německé umění, ani drahý národ český neskoná, jak nám sděluje proroctví ze závěru Smetanovy Libuše.

Hans Sachs, Norimberk


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *