Oskar Nedbal: Polská krev

Každé dva týdny revolver u spánku z nešťastné lásky, ale teď přišla ta opravdu opravdová pravá žena. A také jedna bohatá dceruška na vdávání tu je, velkostatkáři se rádi dostávali k erbu skrze sňatek.

Já vyrostla na venkově u koní... a u volů.

Já vyrostla na venkově u koní… a u volů.

Elegantní komedie z elegantního prostředí musí potěšit každého příznivce operet. Inscenace má švih, dialogy se blýskají vtipem a pohotovostí, orchestr hraje perfektně. Hana MaciuchováJosefem Abrhámem mají svůdnického šarmu na rozdávání, Rudolf Hrušínský coby statkář na společenském vzestupu je neodolatelný. O něco méně přesvědčivá je Kateřina Macháčková v převleku za hubatou a ráznou hospodyni Marinu. Realistická inscenace ve velké večerní je okouzlující a vtipná, hudba jde občas na hranici komické opery, pucciniovská dueta v unisonu jsou jedním z mnoha dobře a s mírou užívaných efektů. Lyrická místa ale směřují spíš k sentimentu, srovnáme-li třeba dožínkový sbor s úvodem Smetanových Dvou vdov nebo Tajemství, je to nabíledni. A poněkud laciné hity jako “Blondýnky něžné” nám připomenou, že jsme přece jen v operetě, byť výborně zpracované. Polskou krev v režii Františka Filipa rozhodně chcete vidět, ač o tom možná ještě nevíte.

Pokaždé básníš o svojí vášni a nakonec to vázne.

Pokaždé básníš o svojí vášni a nakonec to vázne.

Toť krása, až srdce jásá, jak vy dva se hodíte dohromady.

Toť krása, až srdce jásá, jak vy dva se hodíte dohromady.

Obilí hnije, dobytek stávkuje, čeleď má mor – jsme na mizině!

Obilí hnije, dobytek stávkuje, čeleď má mor – jsme na mizině!

Při tempu krakowiaku, jak my ho dovedem, se všechna okna třesou a chvěje celá zem.

Při tempu krakowiaku, jak my ho dovedem, se všechna okna třesou a chvěje celá zem.

Bolo, to je lump, ale báječný chlapík, a já jsem báječný tatík a spolu povedeme báječný život.

Bolo, to je lump, ale báječný chlapík, a já jsem báječný tatík a spolu povedeme báječný život.

Pamatujte si, že je na to pokuta, když se zastřelíte bez zbrojního pasu.

Pamatujte si, že je na to pokuta, když se zastřelíte bez zbrojního pasu.

Bratři, jsem zamilován k zbláznění!

Bratři, jsem zamilován k zbláznění!

– Raděj si vezmu nejhloupějšího chlapa z celé Polski. – Děkuji za paprsek naděje, já se vynasnažím.

– Raděj si vezmu nejhloupějšího chlapa z celé Polski. – Děkuji za paprsek naděje, já se vynasnažím.

Má poslední řeč ve sněmovně, která vzbudila... všecky.

Má poslední řeč ve sněmovně, která vzbudila… všecky.

Slavná tanečnice, která špičkami svých nožek zamotává mužům hlavy.

Slavná tanečnice, která špičkami svých nožek zamotává mužům hlavy.

Oskar Nedbal: Polská krev, libreto Leo Stein, překlad Jaroslav Janovský. Hudební nastudování: František Vajnar, režie: František Filip, scéna: Jan Zázvorka a Luděk Souček, kostýmy: Lída Novotná. Zpívají / hrají: Jiří Zahradníček / Josef Abrhám (Boleslaw Barański), Marta Boháčová / Kateřina Macháčková (Helena Zarembová), Karel Petr / Rudolf Hrušínský (statkář Zaremba), Alfred Hampel / Jaromír Hanzlík (Bronio Popiel), Marie Veselá / Hana Maciuchová (Wanda Kwasinská), Eva Hlobilová / Květa Fialová (Jadwiga Pawlowa, její matka), Jiří Joran / Václav Postránecký (Mirski), Miroslav Ježil / Jaroslav Jareš (Górski), Jaroslav Maitner / Josef Čáp (Wolenski), Jaroslav Stříška / Miroslav Masopust (Senowitz), Ivana Klíčníková / Ala Farkašová (Drygulská), Ivona Valentová / Ivanka Devátá (Napolská), Viktor Kočí / Milan Neděla (Wlastek). Symfonický orchestr Československého rozhlasu v Praze, Kühnův smíšený sbor. Československá televize 1978.



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *