Bc. MBA Roman Onderka, primátor města Brna
Ing. Jana Bohuňovská, náměstkyně primátora pro oblast sociálně-kulturní
Vážený pane primátore, vážená paní náměstkyně,
k nedávné pozvánce na tiskovou konferenci k inscenaci Perikola v ND Brno byl přiložen následující text: Novinářské vstupenky podle nařízení zřizovatele Národního divadla Brno – od 1. 12. novinář, požadující recenzní vstupenku, zaplatí sto korun. V případě zájmu o druhou vstupenku pro doprovod zaplatí u druhé vstupenky její plnou hodnotu. Toto nařízení se – pokud vím – týká všech příspěvkových uměleckých institucí a také V.I.P. vstupenek.
Naprosto souhlasím s tím, že nadměrné rozdávání lístků zdarma nikomu neprospívá – devalvuje tím jak umělecká hodnota inscenace či výstavy, tak čestná funkce vstupenky samotné. Považuji však za nutné Vás upozornit na důležitou věc, a to je rozdíl mezi čestnou a novinářskou vstupenkou.
Novinář či kritik je nedílnou součástí uměleckého života. Není to parazit, kterého je možno připustit ke zdroji informací jen za určitých podmínek. Poskytuje informace a zpětnou vazbu široké veřejnosti i samotným tvůrcům. Bez takové reflexe – byť se umělcům ani zřizovateli nemusí negativní kritika líbit – není kulturní život ani jeho rozvoj vůbec myslitelný. Pokus zpoplatnit novinářské vstupenky pokládám za krok přinejmenším nedomyšlený. Nikdo přece neplatí za to, aby mohl jít do práce. To by si mohli například za účast na představení platit i sami herci.
Umění má v médiích stále méně prostoru a měli byste si uvědomit, že v tomto smyslu jsou novináři i samotné umělecké instituce na jedné lodi. O kom se neví, ten neexistuje, a placené vstupenky pro novináře jsou skokem do situace, kdy o uměleckých institucích nikdo nebude vědět. Alespoň o těch, které zřizuje město Brno.
Troufám si tvrdit, že hudebnímu životu v Brně se nikdo nevěnuje tak intenzivně, systematicky a erudovaně jako já. Publikuji v muzikologické revui Opus musicum, v časopisu Hudební rozhledy a v Zápisníku zmizelého. Moje kritiky jsou ceněné i u odborné veřejnosti a ohodnocení, které mi teď z oficiálních míst za mou práci nabízíte, se mě osobně dotýká a pokládám je za hanebnost.
Na závěr si ještě dovoluji podotknout, že vyprodaná divadla a koncertní sály by s čestnými i novinářskými vstupenkami nakládaly uvážlivě samy od sebe. Systémové řešení by tedy mělo začít z této strany a nikoliv od následků, které navíc odnesou lidé, kteří je nezavinili.
Obracím se na Vás jako na primátora města Brna a náměstkyni pro kulturu, protože na Vaše hlavy padnou veškeré následky tohoto nařízení. Jiné než negativní nebudou, tím si buďte jisti. A nejde zdaleka jen o umění, v sázce je i nepřátelství celé mediální obce, což by Vám mohlo stát za úvahu.
S pozdravem
Boris Klepal, hudební kritik
Otevřený dopis byl odeslán následujícím médiím, institucím a lidem:
A2, Aktualne.cz, Brnoinfo.cz, Brnonow.com, Brnopolis.eu, Česká pozice, Česká televize, Česká televize Brno, ČRo 3 Vltava, ČRo 6, ČRo Brno, ČTK, Frekvence 1, Hospodářské noviny, Host, Hudební rozhledy, Kult, Lidové noviny, Literární noviny, Metropolis Live, MF Dnes, MistniKultura.cz, Novinky.cz, Opus musicum, Právo, Protisedi.cz, Rádio Blaník, Rádio Jih, Rádio Kiss Hády, Rádio Krokodýl, Rádio Petrov, Rádio Proglas, Reflex, Regionální televizní agentura, Respekt, Rovnost, Rozrazil, TV Noe
Marián Amsler, umělecký šéf Hadivadla
Prof. Eva Blahová, šéf uměleckého souboru Janáčkovy opery
Jiří Černý, hudební publicista
František Derfler, umělecký šéf Divadla U stolu
David Dittrich, ředitel festivalu Concentus Moraviae
Ing. Mgr. Lenka Dřímalová, šéf uměleckého souboru baletu
Daniel Dvořák, ředitel ND Brno
Jakub Klecker, sbormistr a umělecký vedoucí sboru Kantiléna
Mgr. Rostislav Koryčánek, ředitel Domu umění města Brna
Mgr. Zbyněk Matějů, ředitel Filharmonie Brno
Vladimír Morávek, umělecký šéf Divadla Husa na Provázku
Ředitelství Moravské galerie v Brně
Stanislav Moša, ředitel a režisér Městského divadla Brno
Petr Oslzlý, ředitel Centra experimentálního divadla v Brně
Zdenek Plachý, šéf uměleckého souboru Mahenovy činohry
Rocc Rapl, umělecký šéf opery SOP
PhDr. Mgr. Martin Reissner, ředitel Moravského zemského muzea
PhDr. Luboš Stehlík, šéfredaktor časopisu Harmonie
Miroslav Stehlík, jednatel agentury Ars/Koncert
Mgr. Petr Štědroň Ph.D., šéf uměleckého úseku Divadla Reduta
Leave a Reply