Mozartův efekt. Zásah přímo mezi nohy

Ve středu 27. ledna si celý západní svět připomněl 260. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta. K zázračným účinkům jeho hudby se počítá i „Mozartův efekt“ – tedy teorie, která tvrdí, že poslech jeho děl má blahodárný vliv na duševní rozvoj dítěte. Nyní mohou ženy chtivé zázračných dětí tento zdroj geniality aplikovat přímo. Pomocí zásuvného aparátu se hudba dostane skrze vagínu k ještě nenarozenému plodu.

Vaginální dráždidla jsou zřejmě stejně stará jako objev sexuální rozkoše, přinejhorším o pár dní mladší. Lze je pořídit v mnoha provedeních od obyčejných, elektrických, realisticky ztvárněných a mnohorychlostních až po improvizované ze svíček. Teprve španělská firma Babypod➚ ale přišla s nápadem vyjmout z nich vibrační mechanismus a nahradit jej reproduktorem. Matka dbalá osudu svého potomka si již nemusí trapně přikládat sluchátka na břicho nebo oblézat koncerty pro budoucí maminky. Může očekávanému dítěti dopřát hudební zážitek z první ruky.

babypod-2016-01-002

Babypod je pěkně světle růžový a dále  – alespoň jak výrobce tvrdí – silikonový, voděodolný, snadno se čistí, vkládá i vyjímá. Přídavná sluchátka umožňují vyvést hudbu také z vagíny ven a poslouchat zároveň s budoucím dítětem. To všechno za 3348,99 Kč. Je to zároveň přístroj velmi liberální, nemá v sobě zabudovanou žádnou ochranu proti pouštění hudby fašistické, satanské, smrťácké a jinak škodlivé. Dokonce ani proti Vangelisovi v něm není nic. Proto u něj citelně chybí seznam doporučených skladatelů, případně popis účinků jejich děl na hudbou ozařované děcko. Mozart vede ke genialitě, to je jasné, ale co ti ostatní? Přikládám několik namátkových základních návrhů.

Johann Sebastian Bach – plodný samotář, který se vyhýbá dramatickým situacím
Ludwig van Beethoven – revolucionář, pokud nejde o postavení ženy ve společnosti
Giuseppe Verdi – zastánce odstrkovaných bytostí, patrně ochránce uprchlíků
Richard Wagner – sentimentální hrdina fixovaný na maminku
Johannes Brahms – puntičkář oblibující důkladný větný rozbor
Gustav Mahler – flašinetář filozofující o věčnosti
Leoš Janáček – věčny mladik

Pro dnešní matiné zůstaneme u W. A. Mozarta, ale zprostředkovaně přes jiné skladately. Poslechnout si jej ovšem můžete přímo, máte-li potřebný přístroj. Volba tělesného otvoru je na vás. Jako první si poslechneme Variace a fugu A Dur na Mozartovo téma, op. 132, autorem je Max Reger. Jen pro jistotu dodávám, že se jedná o zpracování tématu první věty slavné Klavírní sonáty A Dur KV 331. Ta je také napsaná jako téma s variacemi, Reger ale zpracovává základní materiál zcela osobitě. Hrají Berlínští filharmonikové, řídí Karl Böhm. Po variacích zazní Concert à quatre, tedy koncert pro čtyři nástroje, jehož autorem je Olivier Messiaen. Jednou z hudebních inspirací byl opět Mozart, vedle Scarlattiho a Rameaua. Hrají Martine van der Loo (flétna), Justine Gerretsen (hoboj), Arturo Muruzaba (violoncello) a Yvonne Loriod (klavír). Netherlands Radio Symphony Orchestra řídí Reinbert de Leeuw.

 



Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *