Filharmonii Brno velká symfonická literatura svědčí. Provedení Brucknerovy Symfonie č. 8 se důstojně přiřadilo k výborným provedením děl D. D. Šostakoviče.
Osmá symfonie Antona Brucknera je dílo komplikované po všech myslitelných stránkách. Od nejednoznačnosti definitivní verze, přes komplikovanou stavbu v kombinaci s mimohudebním obsahem až po obrovský provozovací aparát i rozsah. K tomu přistupují ještě odkazy – ve své mnohosti až quasi postmoderní – na skladby jiných autorů i Brucknerovy vlastní. Dirigent Aleksandar Marković zvolil pro včerejší provedení verzi Roberta Haase z roku 1939, tedy často používané leč poněkud spekulativní řešení reflektující skladatelův rukopis, ale také jeho přání a myšlenky vyjádřené v korespondenci. Je to verze zvukově nejefektnější, ale neautentická.
Hned od první věty byla jasně patrná snaha o mohutný kompaktní zvuk, který svým charakterem přiléhavě evokoval varhany. Z orchestrální masy se vynořovala jednotlivá témata v maximálně zpěvném a lyrickém pojetí. V krásném světle se po této stránce předvedla především violoncella. Trubky v pianissimu nasazovaly s drobnými nejistotami.
Mírné zvukové přiostření přineslo scherzo s lomozivým motivem německého Michla. Celkový zvuk ale nezhrubl, zůstával kultivovaný. Větu členilo dominující provedení tématu v kontrabasech a žestích.
Pro klíčové Adagio, jež tvoří třetí větu, zvolil dirigent opravdu volné tempo a návrat k varhannímu zvuku první věty. Jen niterné lyriky snad ještě přibylo. Důležitý a pro úspěšnou interpretaci zásadní byl neustálý zřetel na dlouhé, pomalé, ale neustávající gradace. Orchestr i v pomalém tempu stále někam směřoval, nezůstával trčet v dynamické monotónnosti a předlouhá věta neztrácela mocný tah.
Čtvrté větě dominoval břeskný zvuk žesťů vytvářející strhující náladu slavnostního závěru. Nehezky se místy vymykaly lesní rohy a wagnerovské tuby, které nebyly schopné nasadit opravdu pěkný, oblý tón a zněly poněkud ostře. Z celkově měkkého zvuku orchestru se tak stále mírně vydělovaly. Byla to drobná, ale po celou dobu koncertu všudypřítomná bolest. Patrnější ovšem byla v předchozích lyrických místech. Výborné byly tympány po celou dobu koncertu a ve všech dynamických i zvukových polohách.
Jak jsem předeslal, velké symfonie brněnské filharmonii svědčí. Orchestr si s velkými plochami umí poradit, navíc byl dobře veden. Druhá věc ovšem je, že v mohutném zvuku lépe zanikají drobné technické nedostatky, které se místy vyskytnou, a které by z komorně obsazené Mozartovy či Haydnovy symfonie trčely jako bolavá noha. Více individuální odpovědnosti by mnohým členům orchestru prospělo.
Brucknerova osmá ale bezpochyby za návštěvu stála a jejích téměř osmdesát minut uplynulo jako voda. Koncert je možno vyslechnout ještě dnes večer.
Anton Bruckner: Symfonie č. 8 c moll, edice Roberta Haase. Hudební nastudování Aleksandar Marković, Filharmonie Brno. 16. 2. 2012, Janáčkovo divadlo, Brno.
Leave a Reply