Včerejší koncert sboru Ars Brunensis a souboru Da Capo přinesl směs anglické renesanční a barokní hudby, jejíž volná dramaturgie patřila spíš na uvolněný prázdninový festival než na koncert v kostele. Sbor zazpíval svůj vysoký standard, Da Capo Ensemble pro mě byl spíš rozčarováním.
Úvodní sborový hymnus Great King of Gods zazněl z kůru Červeného kostela v hutném, skutečně slavnostním zvuku za doprovodu varhan. Ten suploval i případný orchestr v druhé části koncertu. Poté následoval blok věnovaný vystoupení vokálního kvintetu Da Capo Ensemble. Přiznám se, že jsem jej slyšel poprvé a nevím, jaká je jeho běžná úroveň, ale včerejší vystoupení se prostě nepovedlo. Intonační rozkolísanost provázela soubor od začátku do konce, hlasy se nepojily dobře dohromady, z celkového zvuku trčel soprán a bas. Kdybych měl soudit jen podle tohoto koncertu, řekl bych, že členové souboru mají větší ambice než možnosti. Takovéto komorní ansámbly musí být kolektivem spolupracujících sólistů, i velmi dobří sboroví zpěváci si na takových pokusech snadno vylámou zuby. Pořad světských madrigalů by jinak byl jistě potěšující, ale zvláště přímé srovnání s Ars Brunensis pro Da Capo nevyznělo dobře.
S Kyrie a Gloria ze Mše pro čtyři hlasy Williama Byrda se vrátil sbor, který pod vedením Dana Kalouska zpíval tentokrát z ochozu nad oltářem. Zvuk se oproti kůru proměnil, zprůzračněl, velmi dobře byly čitelné jednotlivé hlasy. Následovala sólová Strike the Viol Henryho Purcella v transpozici pro bas, kterou přednesl Jiří Miroslav Procházka. Jeho podání bylo solidní, intonačně v pořádku, koloratury zvládal slušně, akustika kostela přidala hlasu na objemu. Problematické ovšem je, když tyto populární skladby, mnohokrát slyšené od těch nejlepších interpretů, najednou slyšíme na úrovni řekněme poněkud lokální. To se projevilo ještě víc v dalším sólovém vstupu z díla Henryho Purcella: bylo jím slavné lamento Dido When I am laid in earth z opery Dido a Aeneas. Lenka Čermáková jej nezvládla výrazově, vyznění bylo monotónní a nejisté. Myslím, že by tu bylo na místě více dramaturgické soudnosti.
Závěr koncertu patřil opět sboru Ars Brunensis a zhudebněným žalmům Laudibus in cantis Williama Byrda a Jehova, quam multi sunt hostes Henryho Purcella – mezzosopránové a basové sólo v něm přednesli výše zmínění pěvci a předvedli se mnohem lépe, než v samostatných výstupech, které byly spíš nad jejich síly.
Co se týká tištěného programu, přimlouval bych se za alespoň krátký text k uváděným titulům a jejich autorům. Místa by na to bylo dost, titulní stránka programu je zbytečně zdvojená a profil Ars Brunensis by také jistě bylo možno zestručnit. Celková úroveň koncertu ze “sladké, staré Anglie” byla kolísavá – pěkná sborová místa střídaly průměrné pasáže a chvíle, které jsem mírně protrpěl. Interpretační oporou a základem večera byl jednoznačně Ars Brunensis, který bohužel zpíval pouhou polovinu koncertu.
Sweet Old England. Anglická hudba duchovní i světská v podání předních brněnských vokálních těles. Ars Brunensis Chorus, Da Capo Ensemble (um. vedoucí Martin Kotulan), mezzosoprán: Lenka Čermáková, bas: Jiří Miroslav Procházka, varhany: Marek Čermák, dirigent: Dan Kalousek. 24. 5. 2012 Českobratrský evangelický chrám Jana Amose Komenského (Červený kostel), Brno.
Leave a Reply