Opera, sound design, zvukové proklamace. Nahrávky roku 2019

alba-roku-2019-titulka-2019-12-001Malá bilance nahrávek, které mi v průběhu roku 2019 z nějakého důvodu uvízly v hlavě. Je to seznam bez udání pořadí, víc pozornosti jsem věnoval věcem dosud málo hraným a nenahraným. Seznam autorů: Dusapin, Guðnadóttir, Kovařovic, Lang, Liszt, Šostakovič, Čajkovskij, Dvořák, Martinů, Janáček, Kurtág, Marsalis, Shaw, Schnittke, Šuranská.

penthesilea-dusapin-2019-12-001Pascal Dusapin: Penthesilea

Konflikt individuality královny Amazonek a společnosti utužené válečnu mašinérií. Dusapin složil svoji operu Penthesilea na základě stejnojmenné hry Heinricha von Kleista. Goethe ji považoval za neproveditelnou a nebyl daleko od pravdy – jedná se o strašně komplikovaný text. Dusapinova opera jej redukuje na jedenáct scén s prologem a epilogem, a velkou část sdělení nechává na hudbě. Světovou premiéru měla Penthesilea v roce 2015 v bruselském divadle La Monnaie, kde na ni letos volně navázala další Dusapinova opera Macbeth Underworld➚ – v hlavních rolích zpívali Georg Nigl a Magdalena Kožená.
Franck Ollu (dirigent), orchestr a sbor La Monnaie, Natascha Petrinsky, Georg Nigl, Werner Van Mechelen, Wiard Witholt. Cypres Records 4654➚

chernobyl-gudnadottir-2019-12-001Hildur Guðnadóttir: Chernobyl

Hudba k seriálu HBO vypravená do světa jako koncepční album. Funguje i bez toho, aby člověk věděl, že se za ním skrývá jedna z největších tragédií v novodobých dějinách Evropy, nebo že zdrojové zvuky nahrával Chris Watson z Cabaret Voltaire. S vědomím souvislostí album funguje jako proklamace o nutnosti nerezignovat na záchranu světa➚. Album vydal label Deutsche Grammophon což je u tohoto typu hudby spíš nečekané. Guðnadóttir se navíc letos stala kmenovou skladatelkou této slavné německé značky.
Hildur Guðnadóttir. Deutsche Grammophon 0289 483 7225 6➚

kovarovic-kvartety-2019-12-001Stamicovo kvarteto: Karel Kovařovic, kompletní kvartety

První nahrávka smyčcových kvartetů skoro zapomenutého skladatele, prvního špičkového dirigenta opery Národního divadla (1900–1920) a ve své době úspěšného autora oper i baletů. Když divadelní orchestr nesnesl jeho náročný způsob práce a vstoupil do stávky, Kvařovic ho nechal odejít a za pár týdnů postavil nový. V časech takzvaných „bojů o Dvořáka“ byl jednou z jeho ústředních postav. Kvartety jsou pravděpodobně nejživější částí jeho díla➚ – zvlášť druhý z nich, který album zahajuje.
Stamicovo kvarteto. Supraphon SU 4267-2➚

parzefool-lang-2019-12-001Bernhard Lang: ParZeFool (Der Thumbe Thor)

Redefinici opery Parsifal Richarda Wagnera vytvořili na objednávku vídeňských Festwochen skladatel Bernhard Lang a režisér Jonathan Meese. Záznam prvních uvedení z června 2017 letos vyšel na CD a je neuvěřitelně inteligentní a zábavný i bez divadelního ztvárnění – hudba si vystačí sama. K Wagnerovým vizím se přidává jeich spektralistické rozvedení, smyčky a heretický pohled, který kupodivu dochází k podobnému závěru jako originál. Je poznat, že Lang předlohu dobře zná a přímo se s ní mazlí➚.
Simone Young (dirigentka), Klangforum Wien, Arnold Schoenberg Chor, Daniel Gloger, Magdalena Anna Hofmann, Wolfgang Bankl, Tómas Tómasson, Martin Winkler. Kairos 0015037KAI➚

sardanapalo-liszt-2019-12-001Franz Liszt: Sardanapalo

Jaký by byl Liszt operní autor? Na spekulativní otázku částečně odpověděl muzikolog David Trippet, který zrekonstruoval první dějství Lisztovy rozpracované opery Sardanapalo (1845-52). To se letos dočkalo taky premiérové nahrávky. Námět Sardanapala poskytl lord Byron, takže se jedná o nefalšovaný romantismus. Z hudby se zdá, jako by Liszt – hudební dramaturg – vytvářel kratičký spojovací můstek mezi Schumannem a „předprstenovým“ Wagnerem (speciálně Lohengrinem) a akcentoval přitom pružnou i elegantní práci s textem ve stylu francouzské opery. Vlastně je to překvapivě eklektická hudba – tedy na Lisztovy poměry. Album doplňuje symfonická báseň MazeppaHuldigungsmarsch.
Kirill Karabits (dirigent), Staatskapelle Weimar, Weimar Deutsches Nationaltheater Opera Chorus. Joyce El-Khoury, Airam Hernández, Oleksandr Pushniak. audite AUD97764➚

bedbug-sostakovic-naxos-2019-12-001Dmitrij D. Šostakovič: The Bedbug / Love and Hate

Jedna scénická a jedna filmová hudba Dmitrije Šostakoviče v úpravách dirigenta Marka Fitz-Geralda. V divadelní hře Veš (The Bedbug, 1929) jako by se zkoncentrovaly stručné dějiny Sovětského Ruska i Svazu. Její autor Majakovskij spáchal sebevraždu, režisér Mejerchold byl umučen v dobách Stalinovy „Velké čistky“, autor hudby Šostakovič se nakonec stal prominentem bolševického režimu. Hudba k filmu Láska a nenávist pochází z roku 1935. Šostakovič jako autor na tomto albu krouží kolem populární hudby, ale také kolem osudného roku 1934, kdy na něj začal útočit sovětský tisk. Až do Stalinovy smrti v roce 1953 si pak Šostakovič nemohl být úplně jistý, jestli si s ním režim jenom pohrává, nebo se jej chystá skutečně zlikvidovat. Album přibližuje Šostakoviče jako obratného autora užitkové a víceméně zábavné hudby, což je obvykle méně akcentovaná poloha jednoho z největších skladatelů 20. století.
Mark Fitz-Gerald (dirigent), Mannheim Opera Choir, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Dani Juris (sbormistr). Naxos 8.574100➚

Za poslech dále bezesporu stojí:

Komplet Čajkovského symfonických děl a klavírních koncertů se Semjonem Byčkovem, Kirillem GersteinemČeskou filharmonií. Důležitý krok na cestě našeho předního orchestru ke světovým standardům a parametrům. Decca 003080702➚

Album Songplay mezzosopranistky Joyce DiDonato – pokusů o skloubení vážné a populární hudby je spousta, toto je jeden z mála opravdu povedených. Baroko s americkým meziválečným popem drží pohromadě díky aranžím a citu pro styl. Erato 585780➚

Klavírní koncerty Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, jak je nahrál Ivo Kahánek s dirigentem Jakubem HrůšouBamberskými symfoniky. Supraphon SU 4236-2➚

Janáčkovo klavírní dílo v nahrávce Jana Bartoše. Společně s předchozí nahrávkou Kahánek & Hrůša je možné brát Bartošovo album jako referenční interpretaci➚ stěžejních děl české hudby pro současnost. Supraphon SU 4266-2➚

Vokální skladby Györgyho Kurtága, jak je natočila sopranistka Susan Narucki na album The Edge of Silence. Je to hrozně těžké a zároveň hrozně zábavné – čert ví, jak to ten Kurtág dělal. Narucki zpívá božsky. Avie, 2408➚

Houslový koncert D durFiddle Dance Suite jazzového trumpetisty a zde především skladatele Wyntona Marsalise v podání sólistky Nicoly Benedetti – vzpomeňte si při poslechu, že otrok, který uměl hrát na housle, měl na trhu větší cenu. Decca, 003052102➚

Autorské album Orange skladatelky Caroline Shaw – skvělá současná práce pro Attacca Quartet, hudba se vznáší, jako by tu byla odjakživa. New Amsterdam Records & Nonesuch Records, 7559-79260-9➚

Na album Prism II vklínil Danish String Quartet hudbu Alfreda Schnittkeho mezi Bacha a Beethovena – podobně jako minulý rok Šostakoviče na albu Prism I. Opět výborná kombinace, dobře se to poslouchá jako celek. ECM 2562➚

Událostí a zároveň průšvihem roku byla smrt Jitky Šuranské (2. 8. 1978 – 28. 10. 2019). Proto sem patří připomínka jejího jediného sólového alba Nězachoď slunečko, ačkoliv nevyšlo letos, ale před šesti lety. Indies Happy Trails ‎– MAM685-2➚



Comments

One response to “Opera, sound design, zvukové proklamace. Nahrávky roku 2019”

  1. Jan Vaněk jr. avatar

    “V divadelní hře Veš (The Bedbug, 1929)” si laskavý čtenář opraví na “Štěnice (Klop)”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *