Svou violu jsem naladil co možno nejhloupěji

Dnes má svátek Viola, což je dobrá příležitost zaměřit se na nejmohutnější zdroj hudebních vtipů. Viola si to ale nezaslouží a violisté teprve ne, proto se budeme věnovat hudbě a violové vtipy necháme plavat – dokonce i ten nejdelší, kterým je Berliozův Harold v Itálii.

Carl Philipp Stamitz (7. 5. 1745 – 9. 11. 1801) čili Karel Stamic byl Čech jen s přimhouřením obou očí. Jeho otec byl sice český skladatel Jan Václav Stamic, oba ale působili v Německu a Karel Stamic se tam narodil (Mannheim) i zemřel (Jena). Také jejich hudba je univerzální – byli to prominenti Mannheimské školy a vývoj světové hudby posunuli epochálním objevem a dokonalým zvládnutím sonátové formy. To je zjednodušeně řečeno taková věc, která uvede dvě kontrastní témata, potom je pokud možno nápaditě zpracuje, zopakuje a zakončí. Najdeme ji v prvních větách většiny symfonií a instrumentálních koncertů, samozřejmě sonát a podobně. Je to forma dostatečně svazující, aby výsledek držel tvar, a přitom dostatečně svobodná, takže se s ní dá velmi pestře nakládat i bez vymýšlení podlých triků. V zásadě je to samozřejmě banalita – jako všechno, co už někdo vymyslel. Abychom se ale vrátili k viole – druhou část dnešního matiné tvoří Koncert pro violu a orchestr D dur Karla Stamice. Na violu hraje Victoria Chiang, Baltimore Chamber Orchestra řídí Markand Thakar.

Na úvod se podíváme na dílo Stamicova dvougeneračního předchůdce a dvojitého jmenovce, kterým je Carl Philipp Emanuel Bach (8. 3. 1714 – 14. 12. 1788). Zůstaneme také u violy, i když to bude historická gamba, a zůstaneme i v tónině. Sonátu D dur pro violu da gamba a cembalo hrají Rinaldo AlessandriniPaolo Pandolfo.

Kytice fialek, Edouard Manet, 1876
Kytice fialek, Edouard Manet, 1876


Comments

One response to “Svou violu jsem naladil co možno nejhloupěji”

  1. Olga Lukešová avatar

    děkuju za nedělní matiné …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *