String Noise hraví a energičtí

25. 8. 2013, 8.44 | Boris Klepal

Na elektronické odpoledne navázalo houslové duo String Noise. Přibližně devadesátiminutová pauza byla potřebná jak pro oddech, tak pro nenásilné přeorientování na jiný hudební projev. Conrad Harris a Pauline Kim Harris si i přes noise v názvu hrají mnohem víc se zvukem než s hlukem a přímá návaznost na hlukové stěny by jejich vystoupení asi neprospěla. O jemnou návaznost se postaral přednatočený doprovod v úvodní skladbě jejich koncertu, dál už se ale hrálo čistě akusticky.

Conrad a Pauline hráli novinky z letošního roku, všechny skladby byly napsány přímo pro ně a zkoumaly možnosti houslového dua ze všech možných stran. Držely se ale klasické techniky, k žádné preparaci ani nezvyklému používání nástrojů nedošlo. Bylo to dobře, protože vůbec nebylo od věci si po celém odpoledni elektronických kouzel připomenout, jaké zvukové bohatství je k dispozici i při běžné hře na housle. Podmínkou samozřejmě je, že se na ně umí hrát, ale o takových samozřejmostech se mi v případě String Noise nechce ani mluvit. Důležitější než technická suverenita je to, že oboje housle znějí jako z jedné ruky a oba hráči vědí, co si s jednotlivými skladbami výrazově počít.

Vicious Cycles se vrstvily na přednatočeném základu a skutečně vytvářely jakési zlomyslné smyčky. Provocations Study No. 3 stála na pěkně sjednocených glissandech. Piss Rows si hrály s představou vyčuraných obrazců, což je zábava, kterou nejspíš někdy vyzkoušel každý kluk a děvčata si ji dovedou představit. Prudké změny rytmů a temp mě ale překvapivě brzo omrzely, zůstalo jen u počátečního vtipu, který se příliš nevyvíjel. Angels začínali táhlými souzvuky ve flažoletech a postupně přidávali na zvukové intenzitě. Občasná vibrata v rovných tónech dělala výrazové divy. Two Violins byla velmi klasicky působící skladba, s polyfonním vedením dvou hlasů. Double Spaced byl proti tomu spíš rozhovor dvou rozdílných povah. The Book of Strange Positions na mě působila jako chytrá parodie na romantické postupy s objemnými tóny a předvídatelnými manýrami v kadencích houslových koncertů. Přídavek Lexicon Devil od Germs zahráli String Noise s punkovým odpichem a ve výborné úpravě, která naštěstí neměla nic společného s libozvučnými transkripcemi rockových hitů pro smyčcové soubory. Celý koncert vlastně byl tak trochu punk a díky za to.

Pauline Kim Harris & Conrad Harris: String Noise – Rob Constable: Vicious Cycles (2013), David Rogers: Provocation Study No. 3 (2013), Paul Reller: Piss Rows (2013), Paul Marquardt: Angels (2013), Drew Krause: Two Violins (2013), Elizabeth Hoffman: Double Spaced (2013), Eric Lyon: The Book of Strange Positions (2013). 24. 8. 2013, Galerie výtvarného umění v Ostravě, v rámci festivalu Ostravské dny.

Komentáře k tomuto článku nejsou povoleny.