Satie, Cage a navíc houby

9. 3. 2012, 14.22 | Boris Klepal

16.50 Očekává se zahájení festivalu. Cage byl mykolog, tématem jsou tedy houby. Nepředpokládám, že ty halucinogenní, které by se k nové hudbě občas hodily. I když ona bývá halucinogenní sama o sobě.

Zahájení festivalu. Ředitelé nové hudby hovoří

Zahájení festivalu, ředitelé nové hudby hovoří (Lucie Šnajdrová, Zbyněk Matějů, Tomáš Hlavenka, Viktor Pantůček)

17.15 Zahajovací proslovy. Viktor Pantůček hovoří o tom, co všechno je na letošním ročníku poprvé a z čeho všeho má radost. Též mnohým děkuje. Zní to obyčejně, ale všechno je okořeněno jeho osobní zaujatostí a šarmem.

17.30 Podává se občerstvení. Víno jen pro honoraci, houby pro všechny.

Nemnohé houby ve foyer, více na výstavě

Nemnohé houby ve foyer, více na výstavě

Houby v ohřívači, více v kuchyni

Houby v ohřívači, více v kuchyni

18.50 Koupil jsem si jediný dostupný program – osmistránkové noviny formátu A2 na celý festival. Tohle se tedy nepovedlo, dámy s kabelkami by v tom mohly vidět i značně neskladnou diskriminaci.

19.10 Je skoro plno, ale pár by se vás sem ještě vešlo. Filharmonie je na pódiu, začínáme doopravdy. Proslovem, jak jinak. Vítáme paní Bohuňovskou, děkujeme městu. Jak kdo, nutno dodat.

19.30 Gymnopedie od Satieho táhnul hoboj a flétna. Horny si svůj nutný kiks vybraly hned na začátku, potom už nijak nezlobily.

20.00 Socrate zněl celkem romanticky a překvapivě to sedělo. Hana ŠkarkováJana Wallingerová zpívaly hezky, jen ze začátku se do toho moc operně opíraly. Víc dynamické pestrosti by neškodilo především orchestru.

20.25 Entr’act s filmem Reného Claira měl rasanci, dynamické i tempové kontrasty, zkrátka švih. Krásné a dominantní bicí, sčasování živé hudby s filmem výborné. Pěkný „aktšlus“.

20.50 Cageova transformace Satieho není vůbec tak laciná, jak název Cheap Imitation napovídá. Ke zdánlivě jednoduchému výsledku došel. Cage dosti sofistikovanou metodou. Laciný je především klavírista ve srovnání s orchestrem.

21.30 Daan Vandewalle hrál Cheap Imitation bezvadně. Detailně používal pedál, s rozvahou nechával znít klavír i prostor. Ten byl průzračnou hudbou křehce zaplněn, abych použil lacinou metaforu. Takové hudbě dá každé zakašlání facku, naštestí jich nebylo mnoho. Narozdíl od hlučících filharmoniků na chodbě cestou domů. Dámy a pánové, to nemuselo být.

Pro úplnost i komentáře k tomuto nařčení:

Leoš Zavadilík: Filharmonici se vypařili hned po filmu, tak nevím, kdo hlučel

Boris Klepal: To by mě tedy potom taky zajímalo, kdo to byl. Bylo to v závěru druhé půle a vypadalo to na větší skupinu lidí.

Leoš Zavadilík: Nevím. Nějaký hlučný důkaz zájmu o Expozici. Každopádně nepatřičný.

Boris Klepal: Šli zadem, proto jsem usoudil na domácí.

Pomalu se to slézá

Hana Škarková za pultem, Jana Wallingerová pějící, Peter Vrábel před pultem

Entr’acte

Peterové Graham a Vrábel před Besedním domem a po koncertě

Četli jste záznam online zpravodajství z Expozice nové hudby. Pokud vás dění na Expozici zajímá a nemůžete být na místě, připojte se na Facebooku.

Satie – Cage. Erik Satie: Gymnopédies No. 1, No. 3, Entr’Acte (s filmem Reného Claira), Socrate, pro sóla a komorní orchestr, John Cage: Cheap Imitation pro klavír. Hana Škarková a Jana Wallingerová – zpěv, Filharmonie Brno, hudební nastudování Peter Vrábel, klavír: Daan Vandewalle. 7. 3. 2012, 19.00 Besední dům, Brno. V rámci festivalu Expozice nové hudby.

Zanechte komentář