S Haydnem, Gluckem a se špiritusem

13. 5. 2011, 7.26 | Boris Klepal

Jednoduchá scéna, hodně nápadů i nadšení, snaha pobavit publikum i sebe – to jsou hlavní charakteristiky představení studentů Konzervatoře Brno vedených Tomášem Krejčím a Tomášem Studeným.

Gluck: Napravený opilec, foto Boris Klepal

Název „Con spirito“ byl protentokrát použit ve druhém, v hudbě obvykle nepoužívaném významu: s alkoholem. Večerem nás provázel úryvek části In taberna quando sumus z Orffových Carmina Burana, jímž byly uvedeny a propojeny dvě krátké hudební komedie. V první nechce žena pustit opilého muže domů, ten trucovitě uteče, ona ho jde hledat, on se mezitím vrátí, nakonec si zabouchnou dveře a zůstanou venku oba. Ve druhé se mladá dívka odmítá provdat za strýčkova opilého kamaráda a její vyvolený dva staré opilce k smrti vyděsí pekelným představením, které jim předvedou s kolegy z divadla. Tomáš Studený opatřil singspiel Michaela Haydna Der Baßgeiger zu Wörgl a komickou operu Ch. W. Glucka L’ivrogne corrigé spíš vlastními parafrázemi původních textů než překlady. Večer se žánrově klonil někam k operní crazy komedii, pozornost na sebe strhávala herecká stránka. Především téměř kaskadérské a velmi věrohodné opilecké výstupy a organizovaný pohyb divadelních fúrií. Dialogům ve druhé části bych vytkl jistou upovídanost a snad i občasnou snahu vtipkovat za každou cenu. Nejsilnější místa v nich tvořily banální a stokrát omleté „pravdy“ pronášené se smrtelnou vážností filosofa, který je právě objevil – ženská musí poslouchat – všichni chlapi jsou stejní. Lehce jimi vanul duch filmu Ivana Passera Intimní osvětlení. Bohužel se poněkud utápěla ve vtípcích pro publikum, které vypískne smíchy pokaždé, když se řekne „chlast“. Představení držel hudebně na velmi slušné hudební úrovni svým autoritativním a povzbuzujícím vedením Tomáš Krejčí.

Gluck: Napravený opilec, foto Boris Klepal

Po celý večer bylo pochopitelně nutné brát ohled na to, že se jedná o konzervatoristy, byť dobře vedené (a ve vhodně zvoleném repertoáru). Technické nedostatky byly vyvažovány především nadšením a vervou, s níž se všichni zúčastnění do svých úkolů zakousli.

Con spirito. 100% Alcohol free! Michael Haydn: Basista z Wörglu (Der Baßgeiger zu Wörgl, v češtině), Christoph Willibald Gluck: Napravený opilec (L’ivrogne corrigé ou le mariage du diable, v češtině), Carl Orff: Carmina burana (úryvky, v originále). Dirigent: Tomáš Krejčí, režie: Tomáš Studený, choreografie: Laďka Košíková, hudební nastudování: Tomáš Krejčí, Katarína Duchoňová, Jarmila Ištvanová. Der Baßgeiger: Žena – Veronika Pacíková, Jana Vondrů, Muž – Lukáš Bakrlík. Napravený opilec: Matuhurin – Zdeněk Doležal, Petr Kadidlo, Mathurine – Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Colette – Barbora Nečasová, Jana Vondrů, Zdislava Bočková, Cléon – Tomáš Marada, Lucas – Lukáš Bakrlík, Radek Korčák, j.h. Komorní orchestr studentů Konzervatoře Brno. 12. 5. 2011 (premiéra 7. 4. 2011), sál konzervatoře, Brno.

Zanechte komentář