Zkouška manželské věrnosti, fingované pozvání na velkolepý ples a lákadla Paříže tvoří rámec Plesu v opeře, který v mnohém připomene rovněž vídeňsko-francouzského Netopýra.
Hudební nastudování je velice dobré, orchestr hraje se samozřejmou lehkostí a hercům půjčili své hlasy výborní zpěváci. Líbí se mi i překlady hudebních čísel, horší je to s rádobylechtivými a šroubovanými dialogy. Anna Hostomská zřejmě zcela postrádala smysl pro humor, což tuší každý, kdo četl jejího Průvodce operní tvorbou. Těžkopádné repliky je samozřejmě těžké svižně interpretovat, režie i účinkující jimi byli svázaní a více recitují než hrají. Inscenaci se daří vyvolat zdání reálného prostředí na plese a v bytech, horší je to s naklíčovaným pozadím ve scénách na lodi, na bulváru apod. Triky jsou směšně průhledné a nemají kouzlo třeba takové Cesty do pravěku. Ples v opeře neurazí ani nenadchne, a jestli ho chtít, nebo nechtít vidět, si vlastně ani netroufám rozhodnout. Nejvýstižnější by asi bylo jej ohodnotit jako “převážně neškodný“.
Richard Heuberger: Ples v opeře (Der Opernball), libreto Victor Léon a Heinrich von Waldberg, překlad Anna Hostomská. Hudební nastudování: Milivoj Uzelac, scénář a režie: Milan Macků, scéna: Michael Dáňa, kostýmy: Ladislav Branič. Zpívají a hrají: Jiří Joran / Ladislav Pešek (Theofil Beaubuisson), Ivana Mixová / Nelly Gaierová (Palmira Beaubuisson), Miroslav Kopp / Jiří Drbohlav (Henri, jejich synovec), Pavel Horáček / Pavel Pavlovský (Paul Aubiér), Jana Jonášová / Jana Šulcová (Angela Aubiér), Zdeněk Švehla / Ladislav Frej (Georges Duménil), Eva Děpoltová / Sylvie Turbová (Marguérite Duménil), Jiřina Marková / Eva Boušková (Hortensie), Antonie Denygrová / Jiřina Bohdalová (Fedora), František Filipovský (Filip), Zdeněk Klumpar (Jean). Orchestr Smetanova divadla v Praze, balet Hudebního divadla v Karlíně. Československá televize 1983.
Leave a Reply