Rameau a Čajkovskij na pastvě

14. 5. 2011, 10.41 | Boris Klepal

Čtvrtá velikonoční neděle, tedy Neděle Dobrého pastýře připomíná, kdo spravuje a hlídá duše svého stáda. Zastavme se k tomu krátce u dvou světských pastorálních inspirací v hudbě.

V prologu opery-baletu Les Indes galantes (Jean-Philippe Rameau) nás zve do přírody božská číšnice Hébé, ozvou se i dudy, které se tehdy ve francouzské umělé hudbě používaly. Pastýřskou idylu naruší příchod bohyně Bellony, na pomoc přichází Amor, zápas války a lásky může začít. Následuje intermezzo Věrná pastýřka z opery Piková dáma Petra Iljiče Čajkovského. Raději nejistou budoucnost s chudým pastýřem než zajištěný život s bohatým starcem: Любовь, спрягай ты их!

Daphnis et Chloé, François Gérard, cca 1824, olej na plátně, Detroit Institute tof Arts

Zanechte komentář