Orbis pictus ve Wannieck Gallery

25. 11. 2011, 9.17 | Boris Klepal

Pozoruhodné oratorium Orbis pictus na výběr textů J. A. Komenského provedla ve Wannieck Gallery jeho autorka Zuzana Lapčíková se svým kvintetem a Filharmonií Brno. Poutavé dílo těžko rozebírat bez znalosti partitury, tak snad jen několik malých postřehů z prvního dojmu.

Zuzana Lapčíková, foto © Martin Kubica

Oratorium po Introdukci představuje šest světů – možný, pravzorový, andělský, daný, vytvářený a mravní. Hudba se ve všech částech obrací k folklorním inspiracím a k barokním postupům. Kombinace jazzového kvintetu (concertino) a filharmonického orchestru (ripieno) připomene concerto grosso. Očekával bych přece jen důslednější propojení těchto dvou hudebních světů, ale jak jsem již předeslal, bez partitury nechci vynášet prudké soudy. Jazzové improvizace ve čtvrté a páté části na mě působily neorganicky.

Kvinteto se nepovedlo dobře nazvučit, zvuk byl poněkud rozmazaný. Pódium bylo situováno na šířku prostoru a nebyl to šťastný nápad, zvuk pořád jako by utíkal někam do stran. Situace se podstatně zlepšila, když jsem si na druhou polovinu přesedl co nejvíc doprostřed.

Zuzana Lapčíková zpívala svým charakteristicky jemným a zároveň jistým způsobem, místy se ale zdálo, že „nepísničkové“ zhudebnění prozaického textu je pro ni přece jen nezvyk. Jan Šťáva odvedl dobrý výkon, jemuž by slušelo o něco méně operního patosu a více přímosti. Výborný byl i  Český filharmonický sbor Brno, jemuž bylo (po zmíněné změně místa) i výborně rozumět. Pokud byste se ještě dnes večer na reprízu koncertu vypravili, rozhodně to nepodceňujte, nějaké čtyři metry směrem ke středu hlediště udělaly opravdu hodně. Filharmonie Brno pod vedením Kaspara Zehndera hrála jistě, akustika Wannieck Gallery byla rovněž především na její straně. Zdá se, že pro ozvučené koncerty tento prostor zcela vhodný není.

Zuzana Lapčíková se v Orbis pictus pustila do ohromné práce, k níž se ještě, doufám, podrobněji vrátím. Její důsledný a promyšlený přístup kombinovaný s uvědomělým hudebním směřováním dal vzniknout navenek zcela neakademickému a posluchačsky přitažlivému dílu o smyslu a uspořádání světa.

Zuzana Lapčíková: Orbis pictus, oratorium na texty Jana Ámose Komenského. Hudební nastudování Kaspar Zehnder. Zuzana Lapčíková kvintet (Zuzana Lapčíková – cimbál, Josef Fečo – kontrabas, Kamil – Slezák bicí, Ondrej Krajňák – klavír, Rostislav Fraš – saxofon), Jan Šťáva – bas, Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala, Filharmonie Brno. 24. 11. 2011, Wannieck Gallery, Brno.

Zanechte komentář