Mechanické partitury, hudební mechanismy

22. 11. 2013, 0.47 | Boris Klepal

mechanicke-partitury-2013-11-001

V Památníku Leoše Janáčka měla včera vernisáž výstava Mechanické partitury. Pavel Hayek vzal části papírových pásů pro mechanický hudební nástroj Manopan a vytvořil z nich devět pláten. Manopan byl typ mechanického akordeonu, otvory v papírových pásech řídily přísun vzduchu. Repertoár pro takové stroje byl populární, Pavel Hayek měl k dispozici Fantazii z opery Giacoma Meyerbeera Les HugenotsJubel-Ouvertüre Carla Marii von Webera. Z vyzvětšovaných „děrných štítků“ vznikly grafické objekty, v nichž není složité vidět pohyb, dynamiku a strukturu hlasů, nebo rovnou nakreslený midi soubor. Všechno se soustřeďuje právě na strukturu, která je podtržena střídáním vyplněných a prázdných objektů podle zvenku těžko definovatelného klíče. Hayekova plátna doplňují originály pásů do Manopanu a kompozice Erratum Musical Marcela Duchampa v úpravě pro mechanické piano, kterou vytvořil v roce 1977 Petr Kotík.

Grafické projekce hudebních informací zpětně interpretoval na klarinet Pavel Zlámal. Jeho přístup nebyl nahodilý, přehrával v rámci možností jednohlasého nástroje vlastně všechno, co bylo na obrazech vidět. Využíval bohatou škálu zvuků od sytých, dlouhých tónů přes krátké tóny evokující melodické perkuse až po klapání mechaniky. Výstava tím pro mě získala na síle a dalo jí to další smysl, výborné by bylo Zlámalovy interpretace nahrát a pouštět je k obrazům jako smyčku. Interpretace složitých struktur orchestrem by ve větším měřítku byla i solidním festivalovým projektem, třeba pro Expozici nové hudby, případně by se jí v některém ze svých programů mohl zhostit Brno Contemporary Orchestra.

Výstava potrvá do 5. ledna 2014, v Janáčkově domku na Smetanově 14 je momentálně otevřeno jen v sobotu a v neděli od 13.00 do 18.00, ve všední den pouze po předchozí domluvě (+420 606 033 100 nebo hudebni@mzm.cz – nebojte se, domluví se s vámi ochotně). Pokud chcete vědět, kdo tak nesmyslnou otvírací dobu vymyslel, budete se muset obrátit na ředitelství Moravského zemského muzea – z hudebního oddělení to asi nikdo nebyl, Jiří Zahrádka už teprve ne. A na závěr ještě ukázka Manopanu v chodu:

Zanechte komentář