Das Mechanische?! bohužel jen zpoloviny

Woodscratcher je něco mezi frézou a DJským gramofonem, který funguje na principu náhody. Ani při nejlepší vůli není možné stoprocentně ovlivnit, jak se zachová deska, kterou do něj vložíme.

Winfried Ritsch a woodscratcher, foto Martin Polák

Přenoska stolařského gramofonu vyřezává drážku do plátu dřeva, zvuk je snímán čtyřmi mikrofony a přenášen do sálu. Vše závisí na kvalitě desky, každá skrytá prasklina nebo suk ovlivňují výslednou “kompozici”, autor Winfried Ritsch do průběhu nijak nezasahuje. Vlastně jen stroj hlídá, aby stále běžel, a když se občas zasekne, pomůže mu dál. Kdo někdy alespoň řezal dřevo, ví, o čem mluvím. Průběh frézování byl snímán kamerou a přenášen na plátno, takže jsme mohli sledovat, jak vznikají zvuky, které nás obklopily ze čtyř stran. Produkce končí v okamžiku, kdy je deska proříznuta skrz a střed vypadne ven.

Těžko takové vystoupení hodnotit čistě po hudebního stránce, vlastně se jedná spíš o happening. Z tohoto hlediska musím říct, že jsem se vlastně nečekaně dobře bavil (mimo jiné i proto, že ve mně práce se dřevem vyvolala proustovské vzpomínky na dědečka). Na druhé straně bych očekával aktivní zapojení publika a pokus o vytvoření společenství, které by se sešlo v blízkém lese nebo parku u pokáceného stromu a pořídilo z něj potřebný kus dřeva. Ten by potom účastníci společně donesli na místo koncertu, takže by si každý mohl čerstvou gramodesku ohmatat, než by došlo k jejímu prvnímu a jedinému přehrání.

Tady je nutné říci, že Woodscratcher byl původně jen úvodem ke druhé části večera, v níž měl být předveden projekt Bernharda Langa V-Trike. Ten kombinuje živou elektroniku a tanec s VJingem z videosekvencí natáčených během vystoupení. Pro onemocnění účinkujících jsme se dočkali pouze záznamu z DVD, což živý a neopakovatelný charakter takového vystoupení popírá po všech stránkách. Bylo mi líto publika i pořadatelů, které taková nepříjemnost postihla. Samotné vystoupení tak zakončil Winfried Ritsch koláží ze zvuků zaznamenaných během woodscratchingu. Jeho improvizace měla gradaci i přiměřenou délku a byla z ní cítit zkušenost i nadhled (narozdíl od školáckého pokusu Mehmeta Özera před dvěma dny).

Bylo to pěkné, ale zásahem vyšší moci bohužel jen s bídou poloviční proti původnímu záměru, který viděl ve V-Trike exkluzivní završení Expozice nové hudby. Vrcholem festivalu tak bezesporu zůstalo provedení opery Foreign Experiences.

Das Mechanische?! Winfried Ritsch: Woodscratcher (2007), Winfried Ritsch – woodscratcher, elektronika. Bernhard Lang: V-Trike (2007), pro nemoc pouze z DVD, Veronika Zott – tanec, Christine Gaigg – choreografie. 6. března 2011 v 19.30, klub Fléda, Brno. V rámci festivalu Expozice nové hudby.


Categories:


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *